Monday, December 9, 2019

Hatiku Di Haramain : Kami Berangkat, Ya Allah...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Andai ini yg ditakdirkan, kami berangkat dgn satu tujuan
Mengabdi & menyuci diri kpd-Mu Ya Rabb
Permudahkanlah perjalanan kami menuju bumi barokah-Mu
Madinatul Munawwarah & Makkah Al Mukarramah
*******************************************************

Hajat bermusafir ke tanah suci, 1st time kami sebut slps sehari dua jadi suami isteri. 14 tahun yg lalu. Lama menanti izin & undangan Allah.

27 Jan 2018, tarikh anniversary, coincidencely jadi tarikh penerbangan permusafiran kami. Deposit  paid to travel agency, Wira Saujana. Tapi... indeed... hanya yg diundang Allah saja akan berangkat. Dan Allah mengundang mereka yg INGIN PERGI DENGAN SEPENUH RELA.

Baby waktu itu meragam. Sebut nak pergi umrah dia dah teriak menangis tak benarkan. Lagi tak sampai hatilah mumi. Juga berat hati krn tahun itu Babang duduk UPSR & PSRA. Kebetulan Pa tak fit kesihatan. Fikir pula ttg kerja2 di pjbt.

Fikir kos & duit poket yg pergi & yg akan ditinggalkan. Mcm2 fikir, mcm2 kebimbangan. Mungkin juga krn saya belum yakin bersih lahiriah & batiniah. Saya manusia yg byk dosa. Akhirnya mgkn Allah kata, 'settle lah kebimbangan mu itu dulu'. Maka tertangguhlah hasrat kami.

Apapun, kini saya lebih yakin sesungguhnya Allah akan permudahkan apa yg kita mohon utk dipermudahkan. Saya juga yakin Allah akan lepaskan apa yg kita minta apabila tepat masanya tiba.

Basically tak byk brg yg kami bawa. Seadanya & apa yg ada je. Risau juga beg tu pecah penyek sbb ruang kosongnya msh byk.

Mungkin juga pemergian ini lebih sesuai masanya berbanding tahun lalu. Krn menjelang keberangkatan, saya rasa bahagia sgt. Allah maha mendengar permintaan & penyerahan kami.

Nak berangkat, semua rasa ada. Bahagia, gembira, tak sabar, sedih, takut, cemas. Tapi satu yg saya tahu, visi saya lurus. Mgkn juga roh saya dah sampai duluan. Tak terfikir @ memikir apa lagi yg ada di sini.

Pa pun dlm tempoh sebulan tu, asyik buat count down. Dia dah lama rindu utk bertamu lagi ke rumah Allah. 10 tahun dulu dia ke sana bawa mak & arwah abahnya. Buat sekali bhgn ke-2 akikah Didik di sana. Memori itu msh dlm ingatan...

Kali ni kita pergi sama2 ya. As our pact, 14 years ago.
FRAN, simpankan memori ni utk kami ya...

Kursus Umrah yg disediakan oleh Wira Saujana pada 28/09/2019
di Masjed Jamek Al Amaniah, Batu Caves. Angkut d'boys sekali...


Kami yg terakhir sampai & check in luggage. 
Serahan passport & dokumen keberangkatan oleh wakil WS.


Kami byk dosa... ampunkan kami & doakan kami. Terima kasih utk bahagia ini...


 Ujian itu menjarakkan kita seketika utk sebuah hijrah ke arah yg lebih baik. Demi sebuah hikmah. Ujian itu lebih manis jika kita mampu mengambil hikmah & menjadi lebih baik.


Time flies. After many years, that was d'moment again. Moga kali ini baik2 je & lebih kuat menepis apa jua yg mendatang. What didn't kill you, will make u even stronger, insyaAllah.

And... baby...
Begitulah gayanya hugging Mumi spjg waktu sebelum berangkat.
Teringat cara AB 'bergayut' dgn Mumi bila PaMi nak ke Sydney 14 years ago.... sama je... :-)


Alhamdulillah, baby looked happy je walau kekdg nmpk riak sedih. Moment akhir sblm berangkat, sengaja  tak mau toleh pd baby lagi.. Takut2 Mumi sumbat dia dlm hand-luggage bawak pi sekali. Erk!?


Andai memang ini yg ditakdirkan
Kami mohon izin berangkat utk sebuah permusafiran, Ya Allah...
Lindungilah & permudahkanlah kami spjg perjalanan &
sudilah terima kami dgn kasih sayang & rahmat-Mu.


#umrah2019
#wirasaujana
#hatikudiharamain
#agarakutidaklupa

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS