Thursday, December 11, 2014

Act 1, 2 & 3 : SKRIP PATUH SYARIAH

Alhamdulillah, dapat izin dari-Nya & dari Papa juga anak2 untuk saya hadir menimba ilmu baru di Bengkel Asas Penulisan Skrip Patuh Syariah dengan ilmu yang dikongsi oleh Tuan Zabidi Mohamed di Wisma Karangkraf, 6-7 Disember lalu.

Papa excellence, babysit MAHAN n boys on Sunday tu. Terima kasih daun keladi ya!

Banyak yang saya pelajari. Bagaimana nak tulis skrip yang bukan saja berkualiti dengan teknik Act 1, Act 2 & Act 3 tapi juga patuh syariah. Apa yang dikatakan patuh syariah dalam konteks penerbitan drama dan filem, bagaimana hendak buat presentation untuk script proposal kepada producer & stesen TV dsbg.

Skrip patuh syariah bukan sekadar 'pakai tudung' & elak bersentuhan antara bukan mahram. Ia lebih kepada pematuhan dan penerapan nilai-nilai murni yang diterima oleh Islam. Begitu pada saya, praktikal. Bukan sekadar theoritical. Contoh seperti drama Mencari Nur Khadijah, yang merupakan antara skrip terbaik dihasilkan Tuan Zabidi.

It wasn't just for script writing. It was more than that to me. 2 hari itu, beroleh pengalaman tentang realiti dunia buku, skrip & dunia drama/filem. Kenal & dapat rakan baru, share ilmu & pengalaman hidup mereka. Jadi panduan & sempadan. Semakin nak jadi hamba Allah yang lebih baik.

Saya ni nak dapat letak satu baby-book atas rak pun, semput. Tulis skrip? Cita-cita tu ada. Hmm... nak kena tahajjud ni. Minta izin agar ilham yang baik dipermudah turunnya ke skrin lappy. Minta waktu, kesihatan, tenaga & usia dari DIA. Ni asyik2 'terkejut' je tengah malam. Tu pun sebab MAHAN keriau terlepas susunya. Kalau belum mampu untuk istiqomah dengan tahajud, hmm.... sendiri mau ingat la RAN.

Terima kasih Tuan Zabidi, minta halalkan ilmu yang diberi ya...
Makan semeja dengan Eija Khadeeja (novelis Alaf 21 ,
script writer sis Zuli, Exec Prod Astro Prima sis Jannah n 2 others... rasa kecil sangat...
Kawan2 baru - Kalam Ardhini (penulis artikel majalah Aisyah/Ana Muslim),
sis Iza Safiya (novelis Alaf 21), diapit script writers cum writers DBP/Wadah Siswa -
sis Mimi & sis Nurulsham
My dearest lappy bersama Eija, tukang key in skrip yang saya baca
ke dalam Script writing software : Finaldraft 7.
Touched when he said (dalam versi yg saya ingat), "Dalam hidup kita, di samping dosa... mungkin ada sedikit kebaikan yang pernah kita lakukan. Tak tau juga kebaikan yang mana dapat bantu kita ke syurga. Ini je yang saya tahu buat, dan saya harap kalau ada pahala dari skrip saya, moga ia dapat bantu beratkan timbangan pahala berbanding dosa saya yang banyak di sana nanti..."

Sebahagian  dr kami, kenangan bersama Tuan Zabidi Mohamed, Pn Asmah dan
Ustaz Zamri Zainal Abidin @ akhir bengkel, petang 7 Disember 2014
Antara medium perjuangan demi agama...
knowing even some about him, I do agree that 'experience' is the best teacher in life.
Semoga perjuangan tuan diberkati Allah & berjaya mencapai puncak matlamatnya.  Aaamiin.

Keinginan perlu reconcile dengan keupayaan. Upaya saya buat masa ini ialah serap dulu ilmu ni dalam mss writing yang sebenarnya memang saya applied sedikit sebanyak selama ni. Kalau tak buat begitu, mau hilang semua story flow bila masa menulis tercantas dengan rutin kewajipan yang lain.

Lulus kalu, baru kita gerak ke hadapan ye RAN. Andai berjaya hasilkan skrip patuh syariah dan diterbitkan, alangkah manisnya saham yang diperoleh bila dapat menyampaikan yang baik kepada ramai. Terbayang Gunung Uhud, hmm...

Kalaupun saya tak sempat nak realisasikan apa yang saya sangat suka & sangat ingin hendak lakukan dalam hidup ni, hopefully sikit pengetahuan ni dapat saya berikan kepada any of my boys, shall they share the same passion.

Kalau tengok gaya, Didik macam ada potensi. Hmm.... saya masih ingin perhati perkembangan Didik lagi.

A walk to remember :
Dapat 4 goals @ 1st half (Piala AFF Suzuki 2014) pun saya sakit jantung. Takut mereka susah payah kang nak sampai ke tiupan wisel terakhir. Tapi akhirnya Alhamdulillah. Tahniah untuk pasukan bola sepak Malaysia. Jom mara Harimau! Didoakan 'all the best'!

2 comments:

  1. Saya teruja nak membaca novel yang menarik dan romantik dengan mematuhi syariah.

    ReplyDelete
  2. Sis Aziela, we do have those fictions yang masih patuh syariah in our market... insya-Allah ia akan lebih baik di masa akan datang...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS