Friday, December 5, 2014

Kekasih Waktu - Noor Suraya

Akhirnya selesai juga bercinta dengan Kekasih Waktu pada 241114. Sungguhlah dah lama sangat tak membaca. Last reading season was when I conceived MAHAN. And this is the 1st book as come-back after almost a year didn't.


Sejak dibeli di PBS pada 1/9/2014, saya dok menggendongnya. Kejap baca, kemudian berminggu hilang. Meroyan cari. Rupanya dalam tempat tepi Camry’s driver’s seat

Hampir lunyai dikerjakan MAHAN. Sampai hati baby, gigit Kekasih Waktu Ummi. Ummi sayang amat semua buku. Pantang betul Ummi orang rosakkan buku2 Ummi. Nasib baiklah kamu anak bongsu. Redha ajelah. Macam LHN yang redha aje Che Bunga koyakkan majalahnya hu hu…

Serius, waktu nak mulakan Kekasih Waktu, saya ulang m/s 1, 2 & 3 tu hampir 10x. Nak warm up, nak pull gear membaca buku yang ditulis Noor Suraya, personally for me (tak cakap untuk orang lain ye), agak sukar.

Sebabnya, bagi saya buku Noor Suraya tak boleh hanya dibaca dengan mata kepala. Imaginasi saya memilih untuk terus turun ke hati. Sama seperti bila saya membaca beberapa naskhah lain dari Noor Suraya.

So, kalau hati belum ready, semua perkataan dan frasa tu tak boleh masuk. Sebab tu saya masih belum mula Cintaku Luruh di Oxford hu hu... belum ready. Kena tengok gambar Papa di Oxford banyak2 agaknya baru boleh start baca buku tu kot... hu hu...

Seperti BHAK (Nazurah Aisyah) yang buat saya teringatkan LBN. Kekasih Waktu buat saya pi jenguk Jaja & Din di rak buku. Hai Jaja & Din! Betapa bulatnya bumi ini…


Din, the moment he came back to Malaysia n met his dearest wife, Faiza @ Jaja & Din
When I read this book, I never expected he was taken home by ZAYN....
 When Din met his Faiza, ZAYN @ Kekasih Waktu was there witnessing...

Saya tak mampu cari frasa cantik untuk describe Kekasih Waktu. Pada saya yang memang kaki buku, ia karya indah & hebat dalam kelas dan gayanya tersendiri. Bahasa Kak Su memang ada aura dalam puitisnya. 

Mungkin kerana faktor umur, saya lebih menjiwai watak Farhana dan Imran. Betapa bersetujunya saya dengan pergolakan jiwa dan perasaan mereka suami isteri. Diperjodohkan oleh laluan takdir yang unik. Tetapi didatangi ujian dan dugaan hati begitu. 

Hai... saya terbayang Zaharris Arman (Seandainya.... - Rys Areesa) dalam diri Imran. Man seeking a love signal from his dearest... tapi tidak kelihatan tanda cinta yang mereka inginkan lalu merajuk mengalih haluan kasih.

Dan saya lihat Areena (Seandainya...) dalam Farhana. Betullah, kalau orang sudah tak sayang, nak paksa buat apa. Hati ini Tuhan yang memegangnya.

Walaupun dari mula Zayn di'demam'kan, saya sudah boleh menduga noktahnya, saya tetap harap ia beda. Malangnya, ia tidak seperti yang saya harapkan. Alahai Kak Su... kenapa endingnya harus begitu? Sampai hati...

Saya juga rasa menghampiri hujung naskhah, Kak Su macam nak cepat-cepat habiskan je Kekasih Waktu ni. Kalau ada lagi few chapters mungkin better kot. Atau sebagaimana Kekasih Waktu ini 'bersaudara' dengan Jaja & Din, apakah memang ia dilalukan begitu bagi memberi petanda akan ada sequel untuk Dian dan Mubin? Atau akan ada sequel hati pasangan veteran untuk Farhana dan Imran?

Kekasih Waktu, terima kasih untuk pengalaman dan ilmu. I wish someday I could be standing in front of Taj Mahal with my dearest Papa... rewinding Zayn's memory.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS