Tuesday, December 9, 2014

Suamiku Heroku (Arysa Nasir) - Fill In D'Blanks



Assalamualaikum  Kak Arysa Nasir

First of all, congratulation sebab Berjaya menghasilkan karya yang bagus.. Suamiku Heroku.. melalui tajuk je, saya dah jatuh cinta.. Secara jujur.. saya memamg pembaca novel yang tegar..dan saya gemar memilih tajuk novel yang cheeky dan cute.. sebab saya suka berangan!

Saya suka dengan tajuk yang comel-comel macam ni.. Tapi bila baca sampai habis, saya jadi geram dengan tajuk ni sebab tak sesuai.. Pada saya, tajuk yang sesuai is Suamiku Doktorku.. sebab si Navin tu, pandai-pandai sangat kan konon macam penyelamat untuk Dik Na 
(mode geram).

Ok.. let me start dengan review watak-watak dan overall novel ini.. Yang paling saya suka pasal cerita ini ialah kekuatan kasih sayang dan cinta seorang anak orang berada dengan  kekasihnya yang dikatakan tidak secocok dari segi material dan paras rupa.. tapi saya imagine Navin ni handsome macam hero Tamil.. Kamal Hassan.. hehehe.. Karakter Dik Na yang kadang2 suka push tu buat saya rasa nak campak je buku ni. Dan kesabaran Navin tu buat saya rasa macam nak piat2 je telinga dia tu.. Sampai kita akan berkata, dalam kehidupan sebenar, 
ada ke keadaan yang macam ni..

Saya suka sangat Dr Firas.. saya kesian dengan Dr Firas dalam cerita ini. Sebab dia tak dapat apa-apa pun kecuali XXX.. but the happiest thing is, XXXXXXXXXXXXXXXX dia semula.. huhuhuhu.. sedih tau.. penulis novel ni telah menyeksa jiwa ragaku yang lembut ni. 
tapi life kan.. memang ada pasang surut.. 
kalau dah semua happy je, sape pula yang nak sedih..

Watak Kak Ni pulak, sangat kontra dengan adiknya.. sangat lemah lembut.. patuh dan hormat ibubapa.. sanggup ketepikan perasaan sendiri.. sebab tak nak jadi anak derhaka.. memang anak yang baik dan kadang2 pun saya rasa nak campak je novel ni sebab si Kak Ni ni menikus sangat.. geramnye la…aishhh.. XXXXXXXXXXX kembar seorang baik macam malaikat dan yang sorang kontra…

Farah pulak.. kawan si Dik Na.. sebaik2 insan.. pun macam malaikat jugak.. sanggup jaga kawan baik yang sedang sakit.. sekali lagi saya tanya pada diri saya, wujud ke manusia baik macam ni? Dalam novel je ni…XXXXXXXXXXXXXX Farah ni pun menderita sakit kanser tapi tunang dia.. MasyaAllah punya la setia… kan best kalau semua lelaki macam tunang si Farah ni. Nak sorang macam ni please!!!!

XXXXXXXX.. masa awal2 baca, saya dapat rasa XXXXXXXni ada kena mengena dengan watak-watak penting ni.. tapi tak tau apa.. pandai sungguh penulis menyorokkan cerita tentang XXXXXXXXni.. syabas dan tahniah.. Dr Adam pun sangat kesian dalam cerita ini.. 
bercinta dengan XXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Selain itu, watak Hanafiah Tan pun membuatkan saya tertanya2.. apa kaitan lelaki Muallaf ini dalam novel ini sehingga kesudah, penulis berjaya mengekalkan element kejutan itu.. dan James, ex pakwe Dik Na.. memang sangat jahat.. tapi tak sangka sejahat itu.. padan muka.. dapat balasan!!!

Saya rasa sudah2 la saya dok review watak.. Saya nak share sikit pasal jalan cerita novel ini.. Cerita awal agak slow sebab asyik nak kena baca aksi merpati dua sejol itu.. kejap baik,kejap gaduh.. pastu Dik na ni asyik nak bergaduh dengan mak dia.. yang mak dia asyik nak menjodohkan dengan lelaki yang sekufu..XXXXXXXXXXXX. tapi memang itu real.. Yang paling sedih bila abang kandung dia dibuang keluarga dan sanggup buang title “Syed” nya.. sangat tragis.. 
saya ni soft heart.. cepat sangat sedihnya..

Pada saya, cerita ini agak menarik bila di tengah2.. kerana hampir semua cerita terbongkar satu persatu.. saya suka elemen surprise.. ada elemen surprise yang boleh dijangka dari awal seperti mmg bukan XXXXXXX yang telahXXXXXXX Dik Na.. sebab berkali2 dia nak terangkan hal tu.. and saya terus dapat rasa, memang XXXXXXXXXXXXX afterall..he is my fav watakkan?? Elemen yang tak dijangka.. Abang Janggut itu ialah Dr Adam.. and yang paling tak jangka.. diorang ni XXXXXXXXXXXXXXXXX..

Tapi ada satu part saya rasa penulis dah macam kekeringan ide kot masa Navin tiba2 je boleh tau yang XXXXXXXX tu adalah anak bos mendiang ayah dia.. berdasarkan cerita amma dia.. fuh.. cepat betol Navin jadi Detective Conan.. terus je boleh tau XXXXXXXXX XXXXXXXXXXXX.. bravo Navin..

Cerita ini penuh dengan unsur kekeluargaan dan kasih sayang. itu yang buat saya suka.. dan yang paling penting.. saya suka berangan.. Oleh sebab itu, saya tak berapa happy dengan ending cerita ini.. Saya nak minta izin penulis, ini yang saya imagine untuk ending cerita ini..

Saya harap, Dik Na kahwin dengan Dr Firas (harap sgt mereka bukan XXXXXXXXXX).. nak sangat Kak Ni kawin dengan abang janggut.. huhuhuhu.. kenapa diorang XXXXXXXXXX??
Sangat tersentap jiwa dan perasaanku.. 

Saya berharap sangat, Hanafiah Tan, berbaik dengan bekas isteri dia.. sebab they are so loving couple.. so saya berharap agar XXXXXXXXXXtu wataknya dimeninggalkan.. kejam sangat ke saya ni? 

Dan paling saya harapkan, Dik Na tidak pernah XXXXXXXXX.. huhuhu.. cerita ni ending nya agak happy.. tapi tetap sedih untuk sesetengah watak… Tapi akhir sekali, saya sedar kenapa tajuknya Suamiku Heroku.. sebab Navin telah XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
So, u deserved to be a hero Navin…..

Untuk akhirnya, saya puas hati dengan cerita ni.. well done kak arysa.. Just my one cent review…Thanks!!

*************
WANA, 

tq so much...  I know this came from your very honest side. But there were few words need to be censored ya, due to the better interest of SUAMIKU HEROKU (Arysa Nasir) hu hu. And if you like the title, then the credit should goes to Buku Prima. :))

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS