Friday, February 10, 2012

Inilah kehidupan...

Sudah beberapa hari masuk kerja. Berusaha untuk get back on work track. Alhamdulillah, almost 2/3 kerja yang tergendala sudah diselesaikan.

Juga lega kerana Menunggu  Hadirmu sudah selesai 55 chapters,  a day before Babang discharge. Sukar untuk menamatkannya dengan kerahan idea dari minda yang penat. Seperti memahami, jari mengambil alih tugas. Danced themselves to the end, and it's really finger's contribution to close it. Kini hanya perlu melalui fasa vet-tru, to check on story flow consistency dan pembetulan sebelum Papa boleh buat inner pruf-read. Sehingga hari ini masih belum ada kesempatan...

Salah seorang staff saya mengalami kemalangan kecil. Yang sedang on maternity leave itu pula bimbang kerana terdapat ketulan di lehernya. Mereka bertanya kepada saya apakah ia? Thyroid atau kanser? Saya tidak ada jawapan, lebih baik bertemu pakar dan buat ujian darah dahulu.

Didik sudah ceria. Babang masih mabuk ubat. Most of his time jadi the sleeping prince. Mujur sudah berselera makan. Ibu saya pula ada di rumah, hendak teman cucu-cucunya sehingga benar-benar kuat. Terubat rindu dapat makan masakan Ibu walaupun sekadar gulai peria dan goreng ikan masin ...

Abah saya, tiada perubahan. Semakin tidak sihat dan sering menangis. Selepas discharged Sofi tengah hari kelmarin, kami rushed balik ke Kundang atas permintaan Abah. Sejam lebih kemudian saya harus lari semula ke pejabat.

Cikgu Laili beri SMS, "Kirim salam sayang kami pada Sofi." Baik cikgu, minggu depan insya-Allah Sofi kembali ke sekolah bersama MC 10 harinya.

Semalam Papa Nasir menelefon saya di pejabat, "Ummi, abang nak balik kampung petang ni."

Hah? Sedikit debar, coz selalunya bila Papa Nasir hendak balik dan-dan tu... something must have happened!

"Abah jatuh..." ujarnya.

Jantung saya sudah dropped. Dugaan lagikah ini? Semoga segalanya tidak seperti yang menjadi kebimbangan hati.

Abah Hussien tidak sihat sejak Rabu lepas. Pening-pening. Mungkinkah darah rendah, tekanan darah tinggi atau kesan ubat jantung beliau? Papa Nasir kata Abah Hussien lost dan jatuh di rumah sehingga harus terima 4 jahitan di tepi mata dan punya kesan lebam di sekeliling mata beliau. Zila yang masih dalam pantang keguguran juga terjatuh ketika hendak menolong. Dia juga masih demam. Isnin depan pula dia sudah sepatutnya masuk pejabat.

Dan Emak Enon pula dengan kedua belah lutut yang sakit itu berusaha berjalan ke rumah saudara di depan mencari bantuan. Mak, kenapa tak guna telefon saja...? 

Papa Nasir + Abg Im + Abg Amin bergegas pulang petang semalam dan hanya sampai di rumah kami hampir jam... err mungkin almost 2am tadi. Keduanya terus rushed balik ke Kepong dan Bangi kerana hari ini harus bekerja.

Papa Nasir kata, saudara-saudara di kampung juga ramai yang tidak sihat. Ada yang tidak boleh bangun, ada yang menghidap bengkak-bengkak di muka dan ada juga yang sedang mengalami minor strok.

Ya Allah, this is life You’ve granted us with… mohon diberikan kekuatan untuk menempuhi dan meneruskannya…

4 comments:

  1. Berat juga ujian yang menimpa Yati sekeluarga ni...moga terus tabah menempuhinya. ...

    Take care...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, inilah kehidupan... Insya-Allah Yus...

    ReplyDelete
  3. risau pulak kat abah wida..semua dah tua dan masing2 x sihat:(

    ReplyDelete
  4. tua mengejar, pasti tiba saatnya bagi kita semua kalau ada usia... wida doakanlah ye dari jauh sana semoga kita semua berada dalam lindungan keberkatan-Nya...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS