Friday, May 4, 2012

Biarlah Adik Pergi...

"Dah pergi hospital?" Bik Imah bertanya saya semalam sewaktu fetch Didik & Babang selepas bangun dari tidur mabuk ubat.

"Dah..."
"Doktor cakap apa?"
"Doktor suruh warded... sakit jiwalah Bik.. penat dah hidup macam ni. Dah tak larat nak lalu hidup asyik sakit je macam ni..." itu luahan saya kepada ibu saudara Papa Nasir itu.

Bibik ketawa kecil, "Hai, sorang lagi dah tak larat nak hidup pulak dah..."

Kerut kening. Tak faham...

Dalam sharing ini, saya ada cerita tentang anaknya si Ilan yang terbuka hijab sehingga boleh melihat ke alam ghaib dan makhluk-makhluk halus. Oleh kerana gangguan itu sukar untuk dipulihkan, beberapa minggu lepas Paman dan Bibik tukarkan Ilan ke sekolah baru dengan harapan tiada lagi yang akan mengganggunya.

Malangnya selepas beberapa hari, jadi lagi. Dia nampak pula makhluk halus di sekolah itu. Sudahlah dia tak boleh pergi sekolah juga. Sampai di pintu pagar dia pengsan, atau masuk kelas dia terus lari keluar. Masalah lagi...

Sudah dibawa berubat dengan beberapa orang yang arif, namun situasi masih sama. Mendengar cerita Bik Imah, dah terasa seperti menonton cerita seram pulak.

Suatu hari balik ke rumah dari sekolah, si Ilan berperangai pelik. Sampai muka pintu terus campak beg lalu berbaring di sofa menonton TV. Ibunya yang mundar-mandir ke dapur dia renung semacam sehingga Bik Imah rasa gerun pula. Tanpa fasal, dia jerkah kepada ibunya, "Diamlah! Bising je!"

Hmm.. bila Bik Imah tegur, semakin marah si Ilan. Siap boleh kata, "Bising aje! Orang bukan nak buat apapun, orang cuma nak berkawan je dengan Muhammad Idlan ni! Itupun tak boleh..."

Ish, dah tentu-tentulah something is wrong. Orang panggil apa tu... rasukan? Bila Bik Imah dan Paman bacakan ayat-ayat suci, mulalah Ilan menggelepar dan kemudian lemah, "Ibu... Ibu..." panggilnya.

"Adik penat... adik dah tak larat nak hidup lagi... biarlah adik pergi..."

Bergenang air mata saya...

Saya suarakan kepada Bik Imah, kalau dalam waktu sukar begini mengasuh anak-anak saya menambah rumit, saya rela beralah. Saya ingin beri Bik Imah waktu untuk bertenang dan menyelesaikan masalah anaknya.

Tapi Bik Imah pula sebaliknya, "Tak apalah... Baby (Didik) pun faham. Kalau Ilan sedang meracau-racau tu, dia buat selamba je, dia pandang je sekejap lepas tu main dan buat hal dia. Lagipun, ada baby ni adalah juga yang jadi penawar hati Bibik. Kalau tak ada Baby tak tahulah apa lagi yang Bibik fikir..."

Kasihan Bik Imah... Ilan sudah lama tidak dapat ke sekolah kebangsaan. Hanya di sekolah agama sahaja dia tidak diganggu. Pelik sungguhlah... tapi tak apa... setiap sesuatu itu pasti ada hikmah dan penawarnya. Insya-Allah... kami sentiasa mendoakan yang terbaik untuk Bik Imah sekeluarga...

********************************************************************************

Macam-macam Didik : Di kedai sewaktu membeli sayur...

Didik   : Adik nak eli ejen Mi.
Ummi  : Okay, ambil dalam freezer sana tu.
Didik   : (pergi ambil vitagen di freezer)
Ummi  : Eh Dik, ambil satu (ada 5 botol vitagen dalamnya) je dahlah...
Didik   : Nak ua...
Ummi  : Kenapa nak beli sampai dua ni?
Didik   : Atu tuk adik, atu tuk abang!
Ummi  : Oh? Habis tu kakak tak ada?
Didik   :  (Dengan selambanya membawa vitagen ke kaunter) Kakak tak ayah!

Didik lebih kedekut dan kadang-kadang lebih pemurah berbanding orang lain. Kalau kedekutnya datang, jangan orang lain atau kakak abangnya yang minta, Ummi dan Papa pun belum tentu dia beri. Hari itu Papa Nasir ambil juga Pringlesnya dan terus dimasukkan ke dalam mulut.

Apa lagi... Didik suruh Papa Nasir buka mulut. Dia korek juga keluarkan Pringles tu dari dalam mulut Papanya. Masya-Allah Dik.... tolonglah...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS