Sunday, May 13, 2012

Potential Photographer To Be?

Dia menyertai kelab Fotografi di sekolah. Kalau dah namanya fotografi kenalah ada kamera ye tak? Beli kamera? Hmm.... dua beranak itu dok survey 2nd hand camera di internet. Saya kata daripada 2nd hand yang harganya lebih kurang macam yang baru, lebih baiklah kumpul duit beli kamera yang baru.

Katanya kawan-kawan di sekolah guna DSLR. Saya telan liur. Amboilah... setakat joint kelab fotografi tingkatan satu pun nak kena guna DSLR? Aduhai... 

Oleh kerana Papa Nasir pun sebenarnya dah lama simpan angan-angan to have one, saya pun tak terkata apa. Hmm... orang lelaki ini banyak juga ye kehendaknya hu hu... saya juga yang tak pernah mahu apa-apa...

We went to Digital Mall today's afternoon but since the two boys asleep, jadinya hanya Papa and the girls sahaja yang pergi cari kamera. Saya duduk di dalam kereta membaca buku cerita Kuntum Cinta Di Taman Syurga sampai habis.

They ended up with a complete set of  DSLR. Wajah Papa Nasir kelat-kelat manis, almaklum bila wallet dah kopak sikit ye tak... dia sudah berseri-seri senyumnya. Tetapi si Tembun pula yang muncungnya sedepa. Tu pastilah ada jealousy kerana kakak dibelikan kamera.

Papanya berkata, "Tak payah nak merajuk, kamera tu Papa yang punya, bukan dia. Dia cuma pinjam bila ada keperluan untuk belajar je..."

Dan pesan saya cuma satu, "Handle with care. It is not RM2.30 or RM230.... bukan sebarang tangan yang boleh operatenya ya... jauhkan dari Didik dan Babang. Abby pun tak boleh... nanti kang jadi tikus membaiki labu pulak."

Rupa-rupanya budak-budak ni tidak tahu makna tikus membaiki labu. Hai... budak-budak sekarang. Jadinya selepas balik dari makan di Pizza Hut (untuk kurangkan muncung si Tembun), dia pun dok menggoogle mencari makna perumpamaan itu.

"Hah, dah dapat Mi maksud tikus membaiki labu. Maknanya hendak membaiki barang yang tidak diketahui caranya, akhirnya semakin rosak."

Hu hu... apalah kaitannya dengan kamera tu. Tak apalah... at least she get a knowledge today...

Dia kata, "Ummi, boleh buat video tau guna kamera ni..."

Hah! Teringat kat MatLuthi90, pagi ni tadi keluar di Nasi Lemak Kopi O. Best juga kalau anak-anak kami boleh produce such good things kan? 

Bila tengok dia sibuk menggayakan DSLRnya, teringat pada novelis Suri Ryana yang suaminya bertugas sebagai photographer. They moved to and fro many places due to her husband task. 

Seronok juga kan kalau jadi photographer? Boleh berjalan ke merata pelusuk dan dapat melihat pemandangan-pemandangan yang menakjubkan, pengalaman yang menarik... hmm... saya pulak yang tolong berangan untuk anak-anak.

Ya lah... ibubapa mana yang tidak mahu melihat anak-anaknya besar dengan masa depan yang cemerlang dan gemilang.

Dan manalah tahu antara anak-anak kami ni ada yang punya potensi untuk produce filem untuk Ummi mereka ni hu hu... berangan lagi saya! Seorang handle camera, seorang handle production, seorang handle casting, seorang handle... bla bla bla.... dan saya? Tentulah jadi pengarah... hmm.... tengah imagine....

Fotografi ye juga... nak jadi photographer pun tak salah. Yang penting, pelajaran harus diutamakan. Dah ada sijil tertinggi akademik kelak, nak jadi apapun boleh... jangan leka!

hu hu gambar selingan... saya dapat hadiah Hari Ibu  dari si Tembun
Thank you dear...
Mana-mana ibu tidak perlu hadiah, cukup jika anak-anak
jadi soleh/ah, berbakti dan berguna...
Budak-budak ni kata saya nampak lain...
mana tak lainnya kalau berat dah nak cecah 75kg!
wa wa wa!!!!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS