Thursday, May 3, 2012

Demokrasi

Masih ramai yg memperkata tentang BERSIH 3.0. Mulanya tak ambil tahu sgt... I am not cut for politic anyway... All postings dlm FB tu ke, newspaper ke, berita TV ke... buat muka dinasour dan gajah je... Bila nak habis pasal BERSIH ni? 

Ramai atr kita, termasuk sy sendiri tak tahu perkara sbnr. Sy bkn police-story side bkn jg peserta BERSIH. Rasanya hanya mereka2 yg terlibat scr langsung dan tentulah ALLAH saja yg lebih mengerti. Dan rasanya lebih ramai yg atas pagar spt sy. Tak.. sy bkn atas pagar. Tp sy ada amanah dan tugas lain y lebih byk tak siap-siap...

Malaysia negara demokrasi... DUDUK BANTAH, alahai... Papa Nasir kata... larat manalah mrk nak bantah berjam-jam. Mrk cuma mahu praktis hak demokrasi. Nak jalan-jalan ukur jalan dan melihat panorama KL je... Tapi nak biarkan pun tak boleh juga... kena pantau dan kawal. Dah mmg itu tugas mrk yg bertanggungjawab...

Cerita psl org2 yg bertanggungjawab menjaga keamanan dan kuat kuasa undang2 ni... teringat pula satu cerita yg tak tahulah ia coincidence atau ketentuan Tuhan. Saya ini 'pelupa' pakai seat belt sms memandu. Sewaktu sarat mengandungkan Didik dan msh mengajar di kolej, Papa Nasir sll mrh, "Pakailah seat bealt... ia utk keselamatan. Bkn setakat nak takut kat polis je..." 

Sy mmg jenis yg selagi tak nampak nino-nino tu, tak adelah jawabnya. Bkn takut kat nino-nino, tapi malas nanti nak kena interview. Ada sekali tertahan dgn seorang abang polis dlm perjalanan ke kolej sewaktu road block.

Turunkan cermin kereta. "Minta lesen..."
Hush, nasib baik bawak. Selalu tu kadang lesen dah mati setengah tahun pun tak perasan.
Pandang muka sy dgn seriusnya, "Kenapa tak pasang seat belt?"

Saya pegang perut, "Cik, tak muat dah nak pasang seatbelt ni, sesak nafas perut saya ni... Ni pa ka nama, cik nak suh juga ka saya pasang seatbealt ni? Dekat ja pun, saya ngajar dekat ni je, sikit lagi nak sampai..." 

Dia pandang saya. Diam. Saya senyum. Serius, perut saya mmg dh besar. Sikit lagi nak sentuh stereng. 

"Sealtbealt ni untuk keselamatan... tapi nak buat macam mana kalau dah lagu tu. Tak apalah, kali ni saya lepaskan awak sebab awak mengandung... bawa kereta baik-baik."

Yup, nasihat yg baik. Saya akuinya. Bbrp bln slps selamat lahirkan Didik, dan perutpun dah tak sampai stering (even tak adalah kempis pun), saya masih dgn tabiat lama. Segan dgn seatbealt.

Sekali Tuhan nak bagi pelajaran, ditahan lagi dlm satu roadblock. Coincidence cik yg sama juga tahan saya! Ayo! 

"Hah, dah selamat dah bersalin?"
Sy yg sdg penuh mulut penuh karipap, angguk, tersengih-sengih.
"Kenapa tak pasang seatbealt?"
Telan karipap cepat2. "Minta maaflah Cik, saya nak cepat tadi, ada exam kat kolej. Ni pun tak sempat nak makan tengah hari lagi..."

Dia sengih. Buka buku nota... alamak! Padan muka aku!

"Seatbealt tu untuk keselamatan, pakailah... tapi tak apalah... oleh kerana awak ni cantik orangnya, maka saya lepaskan juga kali ni. Lain kali jangan buat lagi. Kalau saya terjumpa lagi..." ayat dia tak sudah da...
Heh?! Cantik ek? Kot lah.. hari tu sy pakai jubah baru warna purple, dan tudung ada kaler (selalu hitam je), pas tu baru guna pencuci muka baru kot hari tu hu hu...

Saya cerita dgn Papa dan kata, "Kalau jumpa lagi kali ketiga tak tau nak jadi apalah Pa.." Papa ketawa berdekah...

Hah, itu baru polis yg baik. Buat salah, bagi amaran slps meng'consider'kan beberapa faktor dan alasan. Lepas tu kalau degil, rotan je hu hu.Tak ramai manusia yang ada sifat pemaaf dan bertolak ansur ni...

Oh ya,  adventurous experience ttg BERSIH 3.0 boleh baca di sini. Kalau saya? Tak larat kot nak jadi reporter tajuk ni hu hu.


Tak ada polis pun tak boleh. Sat gi nak pi mana-mana tak berani. Dah tak aman... 

Police and thieft, one two jaga, 
police tak da, pencuri raya!

************

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS