Wednesday, June 6, 2012

Diari : Ekspedisi Candat Sotong (D2 - Bismillahitawakaltu'alallah...)

2nd June 2012

3.30pm

Ptg itu saya & Pa msh berdiskusi. Nak pergi, tidak?  Yg sbnrnya berat hati. Takut susahkan org kalau jadi apa2. Dan takut juga kalau ipar duai berat hati nak benarkan saya pergi. Tapi Pa msh pujuk. Pa kata mmg akan ada pros & cons nya kalau saya pergi tapi both pun ada faedahnya untuk saya. Ya ke?

Ibu pun okay je nak tlg jagakan budak kecik berdua tu. Sayu pulak hati nak tinggalkan Babang & Didik semalaman. Siap pesan lagi dgn Ibu jgn benarkan mereka keluar dari bilik sampai saya balik esok paginya. Dan siap pesan dgn Ayong & Abby, jgn bawa adik-adik keluar. Bukan apa, my boys are 'extraordinary genius'... nanti macam2...

Kami bertolak dari Anguilla at 4pm plus. Jalan jammed, maka agak lewat sampai di Jeti. Di jeti smtr tunggu barang &n peralatan keperluan dibawa masuk dlm bot, saya dah bisu perhatikan sekeliling. Mereka semua gembira je bergambar. Tapi saya dlm hati siap wirid & doa segala. 

Walaupun cuba positif, tapi masih juga takut kalau... err... kalau... err... kalau kami hilang di laut. Wa... saya mmg sgt berimaginasi. Kalau suarakan kebimbangan tu entah2 ada juga yg drive saya balik resort semula hu hu...

 

Sblm bot belayar, kami berdoa diketuai Abang Im. Ya Allah... selamatkanlah kepergian & kepulangan kami...

Sblm ini sempat juga cari tips utk tak mabuk ketika naik bot. Baca juga sikit bbrp blog ttg aktiviti candat sotong. Jgn mkn sejam sblm belayar, sediakan asam, hindarkan duduk di bhgn bot dekat dgn enjin & macam2. Tapi tak pula tahu ada ubat tahan mabuk di farmasi. Kasihan saya...

Maka, bila semua org duduk di bhgn depan bot utk lihat panorama biru garisan langit & bumi yg bersatu, saya dah siap2 duduk dgn asam di bhgn pengendali stereng bot. Konon suka hati je saya di situ, padahal sdg dgr walkman supaya fokus saya boleh dialihkan. Takut mabuk...


Di bhgn saya duduk ni, saya lihat ada GPS & koordinat nombor-nombor. Tanya juga pd Majan sikit-sebanyak. Tapi susah nak dengar dlm ngauman enjin bot. Hish...

Pernah 2x naik cruise di Gold Coast & Sydney. Tak mabuk. So saya ingat akan manage juga kali ini. Tapi Pa kata naik cruise & naik bot nelayan tak sama. Alamak...

Tak apalah, kita cuba ya. Pertama kali naik bot nelayan &n merasai pengalaman jadi nelayan @ orang laut? Hush... Ada 12 org semuanya atas bot - seorang tekong & 2 pembantunya & kami bersembilan.

Bot ini agak perlahan. Saya rasa kami yg dulu belayar tapi dah didahului oleh bbrp bot yg lain. Ish... awat slow sangat?


  
Ini bahagian di belakang tempat saya duduk di stereng bot. Boleh tidur di sini. Bawahnya tu ada enjin.
Kalau tak buka tingkap kecil di kiri kanan tu boleh lemas juga duduk di sini..
Gambar saya ambil dari tempat saya duduk bersendirian dengan Majan yang pandu bot ini. Bukan tak nak joint mereka duduk di bahagian Titanic tu tapi saya kena control diri supaya tak mabuk hu hu..
Ini bahagian belakang bot.
Me n my SIL, Seha.
Ucu Muiz, Acu Zila, Wafiq, Mummy Seha, Abg Im
Tempat yang Daddy sedang berdiri di dalamnya tu ialah tandas. Saya cuba untuk tahan, tapi at 4am saya wajib juga masuk ke dalamnya. Panggilan biologi yang tidak boleh ditahan-tahan. Saya suruh Papa Nasir tunggu di luar kerana saya takut...
bahagian dalamnya sangat kecil... saya sendiri masuk pun pas-pas sahaja... Daddy muat ke tu?
Lantai dan lubangnya buat saya telan liur. Imaginasi saya? Apa akan jadi kalau... ish tak payah sebutlah.
Err.. tak ada tangki ya, semua produk biologi akan terus digugurkan ke dalam armada... err... hmm...

Dengan nama Allah kami bertawakal kpd-Nya, memulakan pelayaran kami utk ekspedisi mencandat sotong di Marang, Terengganu.


"No one can possibly know what is about to happen : 
it is happening, each time, for the first time, for the only time."
(James A.Baldwin)

3 comments:

  1. gitu rupa toiletnya...
    aishh..kesian ikan2 kat laut yer, hiks

    ReplyDelete
  2. Tu yang tak berapa lalu nak makan maggie sutun kat dalam bot tu hu hu... tak ada maknanya... air mutlak la tu heh heh...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS