Saturday, November 19, 2011

Renung-renungkan & Selamat Beramal


Buku ini antara buku tulisan Prof. Izzuddin yang saya beli sewaktu menjalani sesi kursus Menjadi Pekerja Cemerlang sedikit waktu dulu.

Ia mengandungi himpunan petikan kata-kata motivasi, ketuhanan dan keislaman, membina dan memupuk sahsiah, peribadi dan jati Muslim. Sangat santai persembahan kandungan tetapi mampu menyerap ke dalam hati dan membangkitkan kesedaran. Bagi saya meskipun ia santai dan mudah, namun itulah yang menjadi pemangkin minda dan hati yang lupa. 

Antara yang menarik di dalam buku ini :

1. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Akan berpeluh umat manusia di hari kiamat di mana mengalir peluh mereka di atas tanah tujuh puluh hasta dan tenggelam mereka dalam peluh itu sampai ke mulut dan telinganya." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

"....Maka ketika itu manusia akan bermandi peluh menurut amal perbuatannya, maka di antara mereka ada yang peluhnya sampai ke mata kaki dan ada yang sampai ke lututnya dan sebahagian daripada mereka tenggelam dalam peluh sampai ke mulutnya." (Riwayat Imam Muslim)

2. Orang kita selalu kata, di belakang setiap lelaki yang berjaya itu ada wanita. Bob Brown pula berkata, "Di sebalik kejayaan seorang lelaki itu terdapat bertahun-tahun kegagalan dalam hidupnya."

3. Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, maksudnya:

"Sesungguhnya Allah telah menyediakan satu darjat bagi seseorang tetapi tidak dicapai hanya dengan amalannya, sehingga dia diuji dengan bala yang menimpa pada jasmaninya, maka barulah tercapai darjat itu."

4. Izzuddin : Bila kita dilahirkan untuk hidup di dunia ini, sebenarnya kita sedang menuju kematian. Jadi kita ini sebenarnya hidup untuk hidup, atau  hidup untuk mati?


Tidak ada di antara kita manusia ini yang tidak tahu asal usul kita. Tidak ada juga di antara kita semua ini yang tidak tahu dunia ini pinjaman yang sementara. Tapi kita masih belum sempat hendak sediakan bekal untuk balik ke tempat tinggal yang abadi kan... sebab kita selalu kata 'nanti...'. Saya pun... 'nanti sat lagi lima minit'. Sesungguhnya setiap detik, waktu dan hari itu bila sudah meninggalkan kita tidak akan kembali lagi. Sayangnya saya pun sudah bazirkan 5 minit itu...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS