Thursday, November 24, 2011

Impian tinggal kenangan...

Tak tahu mengapa sudah lama Pedu begitu menggamit dan menyeru semangat. Apatah lagi sebenarnya saya memang sudah jatuh cinta pandang pertama, d'1st time menjejakkan kaki ke sana lebih kurang 16 tahun yang lalu.

Subhanallah... ia adalah bahagian kecil alam ciptaan Tuhan yang sangat cantik dan menenangkan. Stunning, awesome! The real scenery was more than world of word could describe. Terdetik waktu itu dalam hati, 'Pedu, I will come back one day with my loves one... wait for me...'

Lagi ia ibarat syurga bagi pemancing. Dan suami saya bukankah kaki pancing?? Sebab itu tambah bergelora rasa hendak ke sana. Saya memang sukakan tempat ada air yang hijau, yang biru, yang isolated dan banyak yang lagi lah... janji jauh dari bandar dan batu-batunya.

Papa Nasir memang dari awal keberatan - faktor cuaca, tempat yang sangat jauh, ya lah.. 5km sahaja lagi ke sempadan Malaysia-Thailand. Papa Nasir kata lagi tempat ada tasik biasanya keras. Alah, Congkak pun kita redah, okay je... Pelbagai alternatif telah saya cuba untuk membolehkan hajat dan impian saya kesampaian. Lagi pula, ia bukan sekadar sebuah percutian, ia lebih kepada research untuk manuscript ke-3 saya.

Excitednya hingga saya cuma search untuk resort, tidak peduli hal lain atau sebenarnya tidak terduga akan hal yang lain. Namun weekend baru ini Papa Nasir buat research sendiri dan sangatlah (bukan memeranjatkan) menyentak jiwa ini yang sudah menghitung detik ke sana... Tasik Pedu dah tutup! Why???


Dah kering....???

Penafian hati berterusan. It can't be! Ia empangan air buatan manusia yang sangat-sangat besar. I've been there! Hingga waktu itu diwar-warkan pelancong turun dengan heli mendarat di atas air empangannya untuk ke sana! Sekarang? Tuhanku, saya dipesong nafsu... sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa ke atas setiap sesuatu miliknya!

Habis tu kenapalah hati saya selama ini selalu diseru-seru
Tasik Pedu?
Ish... meremang bulu roma...

Kerana kekecewaan itu saya teringin pula hendak buka album lama sewaktu saya dan kumpulan tugasan di  Kolej MARA Kuala Nerang membuat kajian kes di Pedu. Malangnya saya tidak jumpa album itu. Balik kampung pun, album itu tidak ada di sana. Habis seminggu saya dan Papa Nasir selongkar rumah. Stor pun dua kali kami selongkar. Tak jumpa juga. 

Aduhai... kenapa jadi begini? Ke mana perginya album-album saya itu.... Sudahlah saya harus terima hakikat Pedu tidak lagi sebuah destinasi cinta saya yang pernah saya jejaki dulu, gambar-gambar yang pernah ada pun saya belum ketemu lagi. Tak apalah... nanti kalau diizinkan Tuhan saya jumpa kembali album itu, akan saya share kenangannya.

Hanya gambar ini sahaja yang terjumpa... yang lain entah ke mana.
Nan, Mat, Zack Zainol,
RAN, Idah, Zat, Lin, Ema

3 comments:

  1. eh yus kenal lah dengan Mat, dan Zack Zainol tu. Mat sekelas dengan yus dulu masa di mrsm..:)

    tak sangka pula boleh tasik yg besar boleh jadi kering kontang begitu ya Yati....

    p/s: sorry belum dapat habiskan novel Yati lagi, ada saja yg menganggu..tak concentrate jadinya..:(

    ReplyDelete
  2. he he... kan dah sangkut juga kita jadinya. Zack zainol dulu mrsm k berang kalau tak silap, mat tak sure. yus mrsm k berang juga ye?

    zack zainol, ema dan zat tu classmates saya masa di kolej mara KN, yang lain tu grup dari kelas lain tapi sebab nak jimat kos kajian kami merge.

    yus dah link ke dgn mereka kat fb? rasa ada dalam list fb friend saya, bolehlah check. ke mmg dah add as fb friend?

    ReplyDelete
  3. ha'ah yus mrsm kuala berang. Memang majoriti rakan2 masuk UUM, yus saja tercampak jauh...huhu

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS