Sunday, October 16, 2011

Do's & Dont's For Heart

Saya masih ingin share tentang HEART. Jantung. Sakit jantung adalah antara pembunuh terbesar di Malaysia. Kenapalah ramai yang mendapat sakit jantung ini? Saya sedar ajal, maut, sakit dan sihat itu di tangan Allah. Tetapi Tuhan pun tak suruh kita buat benda-benda yang tidak elok yang akan mendatangkan kemudharatan kepada diri... alah, saya cakap saja pandai, tapi bagaimana hendak tahan hati dari makan aiskrim dan air batu yang berwarna warni tu? Hmm... tapi tak adalah selalu, sekali-sekala sahaja... hu hu...

Dulu-dulu rasanya sakit jantung lebih associated dengan golongan tua. Tapi zaman sekarang orang-orang bawah umur 40 pun ramai yang ada sakit jantung. Why? The changes of life style, environment, meal etc of course. Saya tertarik hendak share tentang do's and dont's yang biasa untuk jantung kita. Terbaca dari sebuah blog ni.

Sakit jantung biasanya disebabkan oleh beberapa faktor seperti berikut. So, these are the most common DONT'S if we were to live our life healthy :

1. Merokok berlebihan dalam jangka masa panjang
Nota : Papa Nasir dan yang seangkatan dengannya... bila mahu berhenti merokok? Tiap kali diajukan       soalan itu jawapan Papa Nasir hanya satu : Abang merokok tapi abang bersukan, keluarkan peluh. Lagipun abang akan selalu minum air masak setiap awal pagi dan selepas makan untuk melawaskan semua sisa-sia rokok tu. Pandailah...

2. Suka sangat makan junk food / jajan 
Nota : Err... lepas ni kena kurangkan makan Twistie lah nampaknya...

3. Tekanan darah tinggi
Nota : Nasib baik... diri sendiri cuma ada darah rendah hu hu

4.Penyakit kencing manis (diabetic)
Nota : Kurangkan makanan yang manis dan juga yang berkabohidrat tinggi?

5. Kurang bersukan
Nota : Mak-mak orang ni kalau menjaga anak-anak yang hyperactive pun boleh kira sukan ke tu?

6. Stress
Nota : Gulp!! 

7. Alkohol
Nota : Orang Islam ada yang minum alkohol ke (ayat sindir ye). Hati-hati jugalah, kadang-kadang kita tak sedar pun dalam makanan ada alkohol. Sebab itu ada banyak isu tentang hotel. Begitu juga dengan kek-kek yang kita beli dari bakery, ada yang menggunakan alkohol supaya kek tahan lama dan sedap rasanya. 

And the DO'S are... calon-calonnya! Of course the opposite of the above lah...
Kita juga sebenarnya boleh mengamalkan gaya hidup sihat untuk mengelakkan penyakit koronari dengan pemakanan. Sayur-sayuran herba juga antara yang terbaik dalam menjamin kesihatan seperti yang berikut :

1. Daun Dewa (Gynura Segetum) - anticoagulant, cairkan darah beku, lancarkan sirkulasi darah dan bersihkan toksid. Guna daun dan akarnya.
Nota : Tak kenal daun ni... nanti pi tengok kat zoo flora lah... 

2. Mengkudu (Morinda Citrifolia) - turunkan tekanan darah, kolesterol dan kadar gula
Nota : Saya cuma makan daun mengkudu sebagai ulam...

3. Bawang Putih (Allium Sativum) - lancarkan sirkulasi darah, anticoalaguant, turunkan olesterol dan kadar gula, tambah sistem imunisasi.
Nota : Masak memang dah guna bawang putih.. kira aci tak?

4. Bawang Bombay (Allium Cepa) - anticoagulant, turunkan kadar lemak darah, kadar gula dan tekanan darah

5.  Jamur Kuping Hitam (auricularia auricula) - mencegah strok dan pendarahan otak, elok untuk jantung dan pembuluh darah

6. Rumpai Laut (Laminaria japonica) - mencegah penyempitan pembuluh darah, turunkan kolesterol dan tekanan darah
Nota : Ni macam gamat ke...

7. Terung Ungu (Solanum melongena L.) - mencegah aterosklerosis, peningkatan kolesterol darh dan turunkan ketegangan saraf.
Nota : Saya memang hantu terung. Segala masakan terung wajib saya makan kalau jumpa. Tapi nak masak sendiri rasa membazir, sebab Papa Nasir tak makan, katanya tak elok untuk orang lelaki. Ya ke?

8. Jantung Pisang - mencegah strok dan pendarahan otak, baik untuk jantung dan pembuluh darah.
Nota : Ya, saya juga hantu ulam jantung pisang ni. Kalau cicah sambal belacan, sedapnya... tapi Papa Nasir tak kasi makan selalu, nanti semputlah pulak...

9. Bunga Mawar (Rosa chinensis) - Melancarkan sirkulasi darah, meneutralkan toksid.
Nota : Mungkin sebab nama saya ada Ros, sebab itu saya suka sangat bunga ros. Ada cita-cita nak miliki taman bunga ros saya sendiri, insya-Allah satu hari... dan satu tabiat saya dulu-dulu juga tiap kali jumpa ros, selepas cium saya akan tarik sekelopak untuk makan. Cuma selepas Papa Nasir ternampak dan kata saya manusia pelik, saya tidak makan lagi kelopak bunga ros sampai sekarang. Pun nanti ada juga yang kejar saya tengok bunga ros depa gondol ye tak? Pa, jom makan bunga ros, elok untuk kesihatan ape....   tapi untuk tujuan kesihatan, hanya dinasihatkan makan 3-10gram bunga ros kering je ye, bukan yang hidup tu hu hu....

10. Siantan (Ixora stricta roxb) - anticoagulant, menurunkan tekanan darah.

Selain daripada tumbuhan herba di atas, Omega 3 pada ikan dan telur juga elok mengubah kadar asam lemak dalam plasma darah. Tapi saya memang tak boleh makan telur Omega 3 tu. Rasanya lain dari telur asli yang datang dari ladang kan....



Saya...? Saya suka makan sayur dan ulam. Segala sayur dan ulam dalam dunia saya makan Insya-Allah. 

2 comments:

  1. yelah yati..

    suami saya pun perokok tegar juga.

    p/s: Hadiah dari Yati saya sudah terima. TErima Kasih,tapi belum sempat baca lagi...:)

    ReplyDelete
  2. yelah..abg nasir tu kuat betul merokok!
    tahan pulak kak duduk dekat dgn dia yer..hehe

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS