Saturday, April 23, 2011

BOS & PERANGAI (1)

Early last week, saya menghadiri orientasi staff. One of the penceramah was one of the leader yang saya kagumi. He quoted:

“Ada pemimpin/ketua yang hebat tetapi menjadikan orang-orang di bawah/sekelilingnya kecil. Tetapi ada pemimpin/ketua yang hebat akan 
membuatkan orang-orang di bawah/di sekelilingnya turut merasa diri mereka hebat.” 

What do you think of it? For me, I have went through some of it within my 13 years working life. Saya sudah bekerja sehingga hari ini di 5 buah tempat. My employment period ranged from 9 years to 9 months to 2 years to 4 month. From small to medium privates, being in academic lines for sometimes, already in comfortable zone with one of State GLC but eventually I left all and now become part of an establish university.

Yang terbaru ni rasanya sampai matilah kot. Saya dah sampai destinasi saya pun, insya-Allah tak akan tukar kerja lagi. Dalam masa itu saya sudah jumpa macam-macam perangai bos. Kalau nak senaraikan, lebih kurang macam list inilah kot... 

1) Bos yang suka menjerit sampai lima belas tingkat boleh dengar – tapi apa dia jeritkan tu memang betul pun... staff buat kerja guna kepala lutut, tak guna kepala, mahu tak mengamuk orang tua tu? 

2) Bos yang suka buat kerja sendiri, tak nak susahkah staff sampai staff dia tak tahu apa. Asyik borak, makan, mekap, main computer games je lah staff dia 

3) Bos kecik yang suka lawan Bos besar – sebab mereka partners! Masing-masing nak tunjuk suara siapa lagi kuat. 

4) Bos kecik yang suka ampu bos besar – nak naik pangkat & gaji sebab nak accommodate/entertain wife yang selera besar. Hih.. 

5) Bos yang hanya tahu mengarah tapi tak tahu buat kerja 

6) Bos yang hanya suruh staff buat tapi claim reward for himself 

7) Bos yang macam ketam ajar anak dia jalan dan tidak adil dalam keputusan 

8) Bos yang tidak ada disiplin. 

9) Bos yang selalu cerita tentang kehebatan dia kepada staff tapi cakap tak serupa bikin. 

10) Bos yang terror, baik hati, mendengar, memahami, menyelesaikan masalah serta berkongsi ilmu dengan staff. 

A month after completing study, I got a job dlm sebuah syarikat pembinaan milik sepasang suami isteri China. Even with degree, I was not confident on my working ability. Belajar dengan buku tak sama macam dunia kerja sebenar. Bila saya salah dalam tugasan saya, bos perempuan yang saya panggil K akan kata, “Never mind... belajar tak sama dengan kerja punya. I understand that. Do you have time this weekend? If you do, come over to office, I teach you. Everything.” 

I used to hear people said, China ni kedekut dengan ilmu. Tak mahulah kupas tentang hal itu. K was a workaholic and she was amazing with numbers. Bagi saja apa masalah, dia boleh selesaikan. And she was so generous teaching everything I have to know about business and how to manage it. Sampai how to detect husband kita selingkuh di belakang pun dia ajar juga. 

His husband taught me on technical parts, on how to calculate material for tender BQ, he even took me to site untuk kenalkan saya pada bahan-bahan pembinaan. They were my great bosses cum teachers in my working life. After 9 years, I resigned due to some problems. Latest I heard, K melalui pembedahan kerana mengidap kanser payudara. 

All knowledge and experience granted me some competitive edge. I was then joint another Chinese developers on 13th Aug (sama tarikh dengan my husband’s birthday) but to some extent saya tak tahan dipergunakan. Jawatan asal saya di jabatan akaun, but when their only HR personnel resign 24 hours, saya terus diminta menjalankan tugas tersebut.

From the seat, I detected many weaknesses in the company’s administration but some people refused to change. Tu yang tahan tu. Pun tak lalu dengan orang yang selalu curi idea saya and claim that were theirs without even recognizing me. Uh, banyak cantik! Habis je coordinate diorang punya ISO, saya pun blah. 

The sweet memory during this 2nd job was the Boss I called Madam suka sangat dengan Lontong yang saya masak sebab Lontong adalah favourite dia, terutama yang pedas. Pelik... Padahal itulah kali pertama dalam hidup saya memasaknya. Tapi my husband pun kata my Lontong taste good. Dahnya belanja banyak tu nak letak macam-macam dalam lontong. Kalau masak macam tu untuk berniaga mesti tak balik modal. 

Her driver scolded me, “Ni semua Ros punya pasallah. Sekarang seksa betul nak cari lontong untuk Madam, habis satu Klang dengan satu Shah Alam saya beli lontong semua dia kata tak sedap macam Lontong yang Ros masak.” Hah hah hah! But on my last day, Madam didn’t want to look at my face. She mas so mad I resigned. SORRY... 

Immediately after that, I was offered to be a lecturer in one of the IPTS. I love teaching but I hate the lady bosses there! They were the bosses under item 4, 5, 6, 7, 8,9 kat atas. Inilah yang berlaku bila seorang Boss itu bekerja untuk kepentingan dirinya dan Bos yang bersikap, staff kalau buat salah hukumnya haram, tapi kalau diorang yang Bos ni buat dosa, halal semua. Biasalah... 

p/s: to be continued...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS