Wednesday, April 13, 2011

MY NATURAL CHILDBIRTH EXPERIENCE

Here is the best part I would like to share with all. I believe everyone has knowledge about this too. We used to hear a statement that when you had a c-section, then you will always have c-section for the next and next delivery. When I heard about this, I was worried.

Pengalaman mengandung, being warded, being in the labor room and in the operation theater for my first caesarian boy masih segar dalam ingatan. Mengandung, adalah pengalaman yang sangat manis. I believe everyone will agree with me. We got all the attention and love we dream of...

But the moment in the ward with the hands in you at the very particular and specific part you don't share most with others, is something I never want to go through again. Orang kita kata serik. Sejauh yang saya boleh ingat, saya tidaklah serik untuk punya anak tetapi kalau diberi pilihan tidak mahu lagi menjadi bahan eksperimen doktor-doktor pelatih dan lay flat n my back atas meja bedah.

Cuma the statement yang saya mungkin tidak dapat melahirkan anak secara normal selepas ini agak menyedihkan. For the first year after I gave birth to Sofi, saya selalu lihat bekas jahitan di bawah perut. Dan saya selalu fikir bagaimana perut manusia boleh dibelah dan dijahit seperti fabrik?

Untuk tahun-tahun awal selepas melahirkan Sofi saya takut untuk melakukan aktiviti lasak. Saya takut jahitan akan terkoyak dan segala nasi, lauk dengan air dalam perut saya akan terburai keluar. My husband said I am being too much imaginative.

Saya berkahwin pada akhir dua puluhan dan mendapat anak pertama pada usia 30 tahun. Dengan segala komplikasi kesihatan saya yang tidak begitu positif, saya merasakan kalau saya mahu anak lagi, saya harus melakukan sebelum usia saya 35 tahun.

In 2008 I got pegnant again. Alhamdulillah. But for that second time, my husband send me to Darul Ehsan Medical Center (DEMC) for check-up. Sama seperti kebimbangan saya ketika mengandung dan melahirkan Sofi, saya juga bimbang dengan kehamilan kali kedua itu.

Kata-kata doktor tentang kemustahilan kehamilan saya sudah dinafikan. Tetapi pendapat doktor bahawa anak-anak saya mungkin tidak sempurna terlalu subjektif. Alhamdulillah Sofi is good, tapi bolehkah adiknya ini juga melepasi tahap kritikal kebimbangan saya itu?

Mengandungkan my second baby, I was very cool. Saya lebih tenang dan hampir dapat khatam bacaan al-quran di samping membanyakkan bacaan surah Luqman (supaya anak saya menjadi anak yang soleh), surah Maryam (my mother inlaw insisted me to recite this for self strength), Surah Sajadah, Surah Yasin, Surah Waqiah dan of course surah Yusof supaya anak menjadi tampan. Hmm...

Dulu sewaktu mengandungkan Sofi saya suka menonton cerita Korea, nasib baik Sofi mewarisi iras Papa. Kalau dia iras Korea, tentu naya kan? Tapi mata Sofi agak sepet juga...

Alhamdulillah di DEMC there was a female doctor yang attend saya dari awal. Saya minta dia jadi doktor yang membidankan saya di waktu kelahiran. Setiap kali pemeriksaan dan scan, saya akan tanya dengan doktor samada anak saya ini sempurna.

Tetapi mengandungkan anak kedua saya terlalu banyak pengalaman pedih dalam hidup. Seawal usia kandungan dua atau tiga bulan saya sakit teruk kerana asma dan jangkitan paru-paru. Memang lumrah hidup saya, setiap tahun pasti ada seminggu dua duduk di hospital. That's why insurance is very important kan? But myself tak boleh diinsuranskan, tumpang insurans company husband.

Saya dimasukkan ke DEMC and I was quite critical. Doctors said they have to give me higher dose of medicine untuk mengelakkan laluan pernafasan saya tertutup. Dalam masa yang sama ubat-ubat itu akan membahayakan baby saya. The doctors did some therapy on me so that I would be a bit strong emotionally. I experience bleeding and it hurt me most when the doctors said that my baby could not be able to be rescued. Apa yang boleh saya fikir dan rasa bila doktor sendiri sudah menunggu masa untuk baby saya surrender?

Miracle, doktor juga hairan baby saya masih bertahan sehinggalah saya keluar dari hospital. Saya masih ingat lagi Dr Noraziah berkata, "Ini kuasa Tuhan, jaga diri dan kesihatan awak. Awak seorang ibu, awak kena kuat... kalau awak tidak jaga kesihatan dan jatuh sakit, siapa akan jaga anak-anak awak."

But for months saya terpaksa mengharungi detik cemas bila saya masih mengalami pendarahan sekali-sekala. Setiap kali berurut, bidan juga risau kerana kandungan saya berada di kedudukan yang paling bawah. Hampir-hampir jatuh. Malah bidan juga sama seperti doktor mulanya menjangkakan kandungan saya tidak mungkin dapat bertahan.

Sewaktu itu saya bertugas sebagai seorang pensyarah di sebuah IPTS. Dan saya tidak diberikan sebarang kelas untuk semester itu melainkan kelas sijil komputer yang hanya cuma sekali dua seminggu (3 hours per each class). Hairan juga saya dapat pelepasan (atau keistimewaan) begitu sedangkan pensyarah lain walaupun ada komplikasi harus juga menyudahkan semester mereka. Atau timing saya just nice?

Tapi samalah juga, kalau dah assist computer courses kena juga berjalan ke depan ke belakang, attend every students. Kalau setakat bercakap dari atas kerusi di depan macam tak puas pulak. But I loved it because I love teaching... oh ya, my earlier posting about Leaving My Teaching Career belum sempat saya sambung.. hm...)

There was another tragic story which happened at that time and I came to know about it a year later. We nearly lost my third sister who was serving UAE as a nurse. She was coma for days in UAE hospital and all the treatment cost was beared by the hospital for my sister was an excellent medic staff there. She drowned in the sea while having final vacation with her friends before coming back to Malaysia.

When I was in my bad shape having complications with my health and the risk of losing my baby, my husband did not allow the family to let me know about my sister's incident. And it is back to my hyperthyroid crisis condition. My husband knew that I could not be able to take two tragedies in a time. I was almost loosing my baby and the news of my sister was in the end of her life may killed me at the time.

Okay, back to the story of my second pregnancy. I was worried kalau saya harus melalui caesarian sekali lagi. Melihat pada package bersalin DEMC, kos caesarian agak tinggi. Saya tidak mahu membebankan suami, so I took him to survey few private hospitals. Rata-rata hospital yang saya survey mengatakan bahawa kalau my first tu caesarian, yang second ni confirmlah caesarian. Hish, tak membantu langsung depa ni! Buat saya tambah susah hati je...

But the doctor who attended me in DEMC pulak sebaliknya. Dia kata tak ada sebab for the first caesarian to repeat itself. Kalau saya cukup kuat dan bersedia, normal is possible. Berbekalkan kata-kata Doktor Norlin (hah, baru saya teringat namanya) itu saya nekad untuk mempersiapkan diri saya untuk melalui kelahiran kedua ini secara normal. At least tak adalah banyak sangat urat saya yang putus kena potong kan...

Seminggu sebelum EDD saya balik ke rumah orang tua saya di Sg Buloh kerana tidak mahu susahkan sangat husband. Lagipun Sofi baru berusia tiga tahun, sedang 'kreatif' sangat-sangat. Seminggu di rumah orang tua saya, hampir seminggu jugalah saya turun darah, sikit-sikit. tapi sakit sangat. Tak senang duduk, tak senang berdiri. Pendek kata tak senang hidup. My husband urged me to hospital. Ush, belum masa pun, nanti banyak bil hospital nak bayar, pas tu asyik kena check. Tak kuasa. Silap-silap operate lagi.. biarlah dulu sampai baby ni betul-betul nak keluar then I can just push him to the world.

Ibu saya kata mungkin anak kedua saya ni kembar darah. Kembar darah lebih sakit jika dibandingkan dengan kembar air. Tapi Sofi dulu kembar apa. Air pun tak turun, darah langsunglah tak ada... hmm... entah-entah kembar Ultraman? Hish!

On the EDD husband took me to DEMC. Masa tu memang macam orang dah nak bersalin, sakit sangat. Saya terus masuk waiting room. Check opening. Baru 3cm kot. Lambat lagi nak buka, so they planned to wait. Nasib baik di DEMC ni semua yang attend saya female. Selamat hidup...

But I can still walk here and there sikit-sikit. Bukaan tu memang slow gila! Lambat sangat. My husband siap buat belanjawan (budget la...), saya mesti bersalin awal pagi esok. Hush, lambatnye? Sekarang tak boleh ke?

Malam itu Sofi kena ikut nenek dia. My mother told me that Sofi cried and called, "Ummi! Ummi! Ummi! Nak ikut Ummi!". My mother said she was crying too, felt sad for her grandson. My mother said, Sofi loves me and most probably knew that I will be in terrible pain.

27th March 2009, that night my husband accompanied me in ward. I wanted him to sleep by my side on the bed but he refused. He said I need to be in good shape so that I can go trough the normal delivery.

I could not sleep along the night. Rasa sakit sangat-sangat. Wah, ini ke yang orang kata contraction? Dulu dengan Sofi, I had no chance to experience this contraction. Langsung tak rasa apa-apa. Ush, kalau sakit macam ni, lebih baik la bedah je macam Sofi dulu, that was my statement in heart.

Dalam bilik aircond, I was sweating. Pegang sana, pegang sini. Nak kejutkan husband kasihan, dia penat seharian kerja. Aduh, sakit sangat ni. Bila nurse datang check opening, belum betul-betul ready for labor room. Kena tunggu lagi katanya. My husband pun after that tak tidur dah, kasihan kot tengok saya yang dah pucat lesi. Tak ada pula saya tanya whether tangan dia sakit tak masa saya grab kuat waktu menahan sakit tu. About 4am tu, nurse kata I should be transferred to labor room. She said she would call Dr Norlin. And in the labor room, the nurse help me to change. Oh, it was very painfull, "Doctor lambat lagi ke nurse. Saya dah tahan ni, sakit sangat."

"Doctor on the way, tahan dulu ye..."

Nak tahan apa benda ni? I saw the nurse macam relax sangat-sangat. Even the doctor pun belum sampai lagi. "Tak boleh ke bagi saya ubat nak tahan sakit ni?" Epidural ke?

But the nurses ignored. Rasa sakit hati betul saya masa tu. Tak tahu ke orang sakit macam dah nak mati ni? My husband memang all the time by my side, held my hand and asked me to be strong, remember Allah dan selawat, istighfar. Masa tu hati saya sakit sangat-sangat. Dia bolehlah cakap macam-macam, bukan dia yang rasa sakit pun! Rasa macam nak cepat je habiskan sengsara ni. Sorry Papa...

Doktor Norlin pun sampai and she made me more angry. So cool, so relax. Doc! Saya sakit ni! Then the process began. The taugth me all the necessary things. Pun beri peringatan untuk tidak angkat punggung tinggi, takut nanti kecederaan lebih parah.

"Take your deep breath and push!"

Okay, I push with short breath. One, two and three times. Voices of doctor's and my husband's reached me. I had tried with every breath I have. Tapi masih dalam hati takut-takut juga.

Takut kalau terlebih PUSH, nanti jahitan caesarian saya yang dulu tu terbuka.

"Ros, sikit lagi.. ni dah nampak kepala baby..." kata Dr Norlin.
"Ummi, sikit lagi sayang. Baby dah nak keluar."
Saya geleng dengan muka yang dah basah dengan peluh, "Saya nak operate! Saya nak operate!"

Boleh percaya tak saya minta caesarian waktu kepala baby dah di pintu macam tu? I believe I did not do the push for about five minutes. Tenaga saya dah hilang, pun rasa dah nak black-out masa tu! Operate je lah!

"Hish, we have no time for caesarian Ros. Your baby is coming out. Try harder, kasihan pada baby ni..."

"Ummi, cuba lagi. Baby dah kat pintu, kasihan dia lemas nanti."

Hah lemas!? My baby? Ya Allah give me some strength, I need my baby alive!

With every balance of my breath, grabbing hard my husband's fingers and closed my eyes. I took the longest breath, tiba-tiba saya rasa hendak buang air besar. Siap boleh ingat lagi what my mother told me. rasa hendak keluarkan baby itu ialah bila kita rasa hendak buang air besar. Dan satu lagi pesanan my mother yang saya ingat, jangan makan banyak waktu hendak bersalin, nanti baby keluar dengan najis (bukan pisang ye).

So, I was hesitated for a while. Malam tadi makan apa ye? Banyak tak aku makan malam tadi? Saya boleh fikir itu lagi. Nanti kalau baby saya keluar dengan najis, macam mana?

"Ummi..."
"Ros, ready?"

Okay, for my baby I am ready! With only one push, I felt the doctor pull out my baby. Hah... lega... But my baby tak menangis pun macam Sofi dulu? Dulu Sofi punya tangisan dan jeritan lantang bergema.

Kenapa yang ini tak dengar pun tangisannya?

to be continued...

1 comment:

  1. teringat masa deliver waiz dulu, wida pon kuar darah..mmg sakit.
    pengalaman yg x boleh dilupakan!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS