Wednesday, April 27, 2011

GOM-BACK?

Hari ini office agak sunyi. Hari-haripun memang sepi kalau hendak dibandingkan dengan hidup sewaktu bekerja di private companies dulu. Tapi pagi memang sepi lebih kerana most of the bosses ada meeting. SO, yang lebih kedengaran adalah batukku sahajalah... 

Last Monday, I lost my voice at all. First time in life. Dulu, paling terukpun dapat suara ala-ala Papa Rock Ramli Sarip je. But last Monday. I could not speak at all. Petangnya pi klinik and doctor said I got fever 39 darjah and most probably jangkitan di code suara. Tu lah.. my husband tak percaya saya demam. 

SO yesterday, lepas masuk meeting sekejap sebelah pagi just to be introduced in the meting, I went off. Hari ini Alhamdulillah I got my voice back tapi batuk still ada. 

Waktu hendak ambil stapler di meja seorang pembantu pentadbiran, telefonnya berbunyi. Saya pun tolong angkat. Seorang lelaki dengan bahasa Inggeris yang sangat pelat bertanya tentang pengajian Master. Of course it was out of my bidang pengetahuan, therefore I let the other girl answered it. After sometimes, the girl bercerita. 

“Kak Ros, akak kan pandai cakap orang putih, kenapa tak bagi tau je orang tu tadi..” 
“Dahnya dia tanya pasal course, manalah akak tau...”
“Tulah, terbelit-belit lidah saya nak cakap dan nak faham cakap dia.” 
“Macam orang Arab kan?” 
“Tulah, dia tanya pasal ‘how to buy BSN pin?’, saya katalah pergilah bank BSN. Lepas tu dia tanya mana bank BSN, sebab dia kata dia kat GOM-BEK.” 
“Gom-bek?”
“Aah, tu lah saya tak tahu pula apa tu Gom-bek. Bila dia sebut UIA barulah saya notice rupanya Gombak...” 

Hah hah hah... itulah pasal kalau penguin bercakap dengan koala bear.

This scene mengingatkan saya pada satu kisah dulu-dulu. Hah, ini flashback ye, nanti ada pulak yang pening kepala macam baca Seandainya... hih hih... 

Sewaktu saya bekerja di sebuah syarikat pembinaan, one of the engineer was from Iraq. I can’t remember his name even ada sesekali terlintas beberapa huruf in my mind kala ini. Tak apalah, sat-sat lagi kalau teringat saya sebut. Hah dah ingat, tapi boleh ke tulis di sini... hmm... rasa-rasanya dia dah balik Iraq pun kot? 

Ok, namanya Sebawaih. We pronounced it as Sebawi. He was not a typical Arabic I guess. Orangnya kecil molek dan sedikit rendah untuk seorang lelaki but his look memang Arabic lah, dengan rambutnya yang ala-ala curly tu. He was a contract-engineer and sometimes I did liase with him. I believe dia selesa dengan saya kerana saya selalu tolong dia dalam kerja, especially dalam berbahasa. Orang lain tak kuasa nak melayan dia sangat.. 

Kawan-kawan office selalu juga usik-usik sampai saya pulak yang jadi cuak. Dah selalu sangat kena usik, lepas tu bila perhati gaya engineer Iraq tu pun satu macam je, saya rasa gerun pulak. Takut usik-usik, jadi bahagia pula... hish, kalau bahagia yang ini tak moh lah...

Semakin saya ignored semakin pulak dia dekat. Hish dah gaya ku kejar kau lari ni... 

Pada suatu petang... semua office mate dah balik. Yang paling akhir tinggalkan office floor atas pun siap bagi signal, “Semua orang atas sudah balik hah, tinggal itu Sebawi sorang saja.” 

Then I locked my floor office door. I had to stay back that day sebab ada banyak sangat kerja harus disiapkan. After sometimes, ada orang dok ketuk2 pintu. Aduhlah, tengah sibuk ni... bila tengok rupanya si Sebawi tu sedang tersengih-sengih kat luar. Nak bagi masuk ke tidak ni? Dah lah tinggal sorang-sorang. He insisted to get in. Siap tunjuk-tunjuk kertas kat tangan, mesti nak kata soal kerjalah tu... 

Nak tak nak, dengan doa dalam hati I let him in jugak. I rushed to my place and kept myself busy. Yang si mamat Iraq ni pulak, tarik kerusi duduk sebelah saya. Hish, duduk depan meja ni tak boleh ke? Dia siap nak borak, tanya itu ini. 

Alih-alih, conversation dia macam dah menyimpang je. Dah boleh agak highway tu  end-up kat mana... then I saved all my files, off computer dan kata, “OK, its time for me to go.” 

“Sudah mahu balik?” dia tanya sepatah-sepatah, cuba berbahasa Melayu. 
“Yup.” 
“Please stay a while...”
“It’s late already. I need to go home or my parents will be worried.” Dah nak maghrib dah pun... 
“It’s okay, I will call your parents. I don't think they'll have problems if they know you are with me..."

Amboi, macam dia kenal mak bapak saya. Dia bukan tahu pun abah saya dulu sanggup pecahkan telefon hanya semata-mata kawan lelaki sekolah telefon. Itupun bukan pasal apa, pasal kerja sekolah je...

"Can we have dinner together...?” 

Hish, lihat air muka dia tu je dah tahu apa ada dalam hati dia. Tak mau! Tak mau! Tak nak duduk Iraq! Tak nak dapat anak rambut curly! 

Sebawaih ikut saya mana pergi. Saya off suis mesin photostate, dia ikut. Saya check lampu dan pintu belakang staircase pun dia ikut. Hish... rimas dan lemas! Saya terus ke depan nak kunci glass sliding window tu. Tiba-tiba dia dekat sangat di belakang saya sampai boleh rasa. Dek kerana punya takut, tak sedar saya tertolak the glass window itu terlalu kuat sampai menghentam ibu jari kiri. Aduh! Menitis air mata... sakitnya...renyuk ibu jari saya. Ini semua mamat ni punya pasal. Kalau jadi apa-apa kat jari ni, naik court aku saman... kata saya dalam hati.

Yang si mamat tu sibuklah pulak.... orang kata tak payah, nak tolong juga! Nasib baik one of our malay engineer sampai on time. Ah, my heroe lah kononnya masa tu. Dia baru balik dari site... uh, lega... Sebawaih lalu pergi bila the other engineer tenung dia semacam. 

Anyway, he was a nice man... manalah dia sekarang...? 


MORALE OF THE STORY
1) Jangan balik lambat dari office kalau rasa tak selamat. Siapkan kerja dalam waktu kerja...
2) Jangan sebarangan buat baik kat orang, takut terlebih perasaan.
Buat baik berpada-pada, buat jahat janganlah...
3) Kalau boleh, kena ada ilmu seni mempertahankan diri. Orang kacau, senang nak belasah. Tak adalah jadi macam isteri Popeye si Olive tu yang selalu, "Help! Popeye! HELP!!!"
 


P/S : How's IRAQ nowadays...? Can Popeye save them?

3 comments:

  1. HIHIHI.. takotnye kak.. naseb baek x jadi pape kn

    ReplyDelete
  2. Wida : Terima kasih...
    LY : Hmm... alhamdulillah tak de pa pe. awak kat office pun elok-elok gak...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS