Wednesday, April 13, 2011

KOLEKSI NOVEL TEMPATAN (2)



Yang ini adalah koleksi pelbagai yang telah saya baca.

KENANGAN CINTA, bukan hendak kata tidak bagus, tetapi saya tidak mampu meneruskan bacaan kerana ia berkisar tentang anak-anak sekolah (puppy love)
sedang umur saya ketika membeli buku itu (di KLIBF 2008 yang dijual dengan pakej 3 for RMX, buku lama). But the wording were good.


1, 4, 3... maknanya I love you.
Saya beli buku ini kerana tajuknya, kan saya memang suka pada tajuk yang cantik..
Menebarkan memori zaman remaja dulu-dulu..

I asked my husband, "Pa, awak tahu tak apa maksudnya 1, 4, 3 tu?"
"Nombor lah..."
"Ye lah nombor, apa maknanya jika diterjemah kepada perkataan?"
"Tak tahu..."
"Sure tak tahu?"
"Tak tahu!"
"1 is I, 4 is l-0-v-e, and 3 is for y-o-u. Maksudnya I love you!"
"Mana dapatnya benda-benda pelik ni?"
"Ish takkanlah awak tak tahu kot. Bukan awak tak pernah bercinta...
lagi ramai candidates dulu kan?"
"Zaman abang tak ada benda-benda nih!"

Melalui detik-detik membaca buku ini, aduh... memang slow! But it is damn good!
Pada saya, sesuatu karya yang begitu dewasa cum heavy some slow cum sakit kepala,
I better finish it or I should put my head into the dustbin.
Fuhh, saya baca satu patah demi satu patah, lembar hingga lembar,
menangis nak membaca tapi saya sahut cabaran diri sendiri.
The story is good, honestly...
but it requires patient, mental strength and willingness

untuk khatam.
It's a good piece!
Proud to have this on my rack.






These are also my collections.
Two on the left adalah terbitan
Utusan Publications.
Two on the right are books written by Indonesian authors.
I love it so much!

YANG TERCINTA
if I am not mistaken was a story about a woman with various love.

AYAT-AYAT CINTA
adalah buku yang saya impi untuk miliki setelah menonton filem Indonesia itu secara tidak sengaja di kaca TV beberapa tahun lepas.
Kebetulan sewaktu menemani ibu ke pasar pagi, terlihat buku ini dijual oleh seorang penjual buku-buku agama.
Tanpa fikir panjang saya beli... tapi belum sempat nak baca.
Is the book as good as the film?

Atau ia akan jadi seperti
Lepaskan Kembali Aku Ke Laut dan Lagenda Budak Setan
yang mana penulis-penulisnya menangis tidak berpuas hati
bila karya mereka tidak sehebat lembaran buku bila dipindahkan ke layar lebar?

Untuk Lepaskan Kembali Aku Ke Laut dan Lagenda Budak Setan, saya setuju filemnya tidak mampu menanding helaian kertas (of course la, kalau semua dalam mukasurat tu hendak difilemkan, ada pulak yang duduk seminggu dalam cinema tak balik-balik kan...).

But for AYAT-AYAT CINTA, I believe the film is too good.
Begitu menginsafkan dan begitu memberi kesan dalam hati saya.
Tapi belumlah lagi sampai ke tahap saya mahu benarkan suami saya kahwin lain...
(hmm... bukan tidak benarkan, cuma bersyarat).

Saya cemburu sangat dengan penulis novel Islamic ini. How can I be like him?!
Berdakwah dengan hukum dan fiksyen?
Tetapi masih juga saya panjatkan Alhamdulillah,
kerana masih ada yang mampu menjulang novel Islamic
begini agar lebih dekat dengan pembaca kan...





And these... are my favorites too.

I am damn crazy for Nass Alina Noah's books.
Rasanya ramai juga yang sukakan dia equal to yang rasa serik dengan buku-buku dia.
But,
saya suka memberi peluang kepada minda saya untuk explore sesuatu yang luar biasa,
out of paranormal
... kadang-kadang pada saya fantasi dan imaginasi beri suatu erti dan membawa kita ke satu destinasi minda yang sangat indah dan berwarna-warni.

But my husband, he has few comments about SPBI
(I made him read SPBI walaupun dia terseksa, because he must read this book
before editing my Seandainya... dulu):

"I can't believe I can manage to finish this book!"
itulah yang acapkali dia sebut bila lalu di rak buku dan melihat buku SPBI. Hah, hah, hah!
"So what do you think about it?"
"Crazy..."
"Is it good or not?"
"Good, sama gila dengan awak!"
"Best or good?"
"Bestla kot, tapi ada part yang tak logik lah..."
"Apa yang tak logik?"
"Cuba awak bagi tahu saya, the place described in the books tu yang about the lake dekat belakang rumah, lepas tu ada hut and bla...bla...bla.... wujud ke kat Malaysia ni? Kalau kat oversea tu lain ceritalah..."
"Suka hati dialah, dia yang tulis.
Lagipun kalau semua nak tulis benda yang wujud depan mata, baik tak payah tulis.
Baca newspaper je la!"
"Lah, tadi suruh komen... orang komenlah ni..."

and SPBI, the title is amazing!


And reading PAM (PERGILAH AIRMATA - Hani Ramsul) &
Hadirmu Takdirku (Alina Haizar),
makes me love novel more... and I fell in love with the author's talent too.
More, they become my teacher indirectly...







My collection of CREATIVE books!
I love them till I can't let people borrow it...
sorry...






And my miscellaneuos books!
Where is my CINTA TAK BERKALIH (Hezy Azzra)?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS