Saturday, April 23, 2011

BOS & PERANGAI (2)

cont’... 

My 4th job was as a Head in AAD (Acct/Adm Dept). I love the job because it has allowed me to maximize and applied every knowledge and experience I have. Apart of a lady GM, I have many more Bosses since the company was a State Holding’s. So it was a memorable experience knowing those big people, and get familiar with their characters. 

Duduk di atas kerusi itu saya terpanggil untuk melakukan sedikit penambahbaikan. At that time I thought if I were to work there happily ever after, I have to sort things right. Kalau saya teruskan dengan apa yang ada, alamat I am dying faster that I ever expected. 

Started with the accounts, I plan to reclassify the account yang semuanya duduk dalam satu bakul into specific ledger. Dah jadi macam musang berjanggut pulak, asingkan garam, gula, beras, cili, bawang semua yang bercampur aduk dalam satu karung. I worked on departmental costing so that I could determine their fund/revenue and expenditure in order to get their department profit/loss or to measure their surplus/deficit. From the monetary result, the management can analyse which department has optimized their fund, and which has yet to complete their jobs. And from the result, we can determine whether the sales department makes money or not. Then only strategy can be developed and implemented. 

Walaupun mulanya staff jabatan seperti tidak percaya saya mampu membuat perubahan itu, dan saya terpaksa bekerja seorang namun saya tekad. Perubahan harus ada yang memulakan. Tak apalah, saya susah dahulu, bila sudah ada hasilnya nanti akan terbukti dan mereka akan melihat dan menyetujuinya. seperti mana kata Rhenald Kasali, seorang ahli akademik, usahawan, penulis dan pemikir Indonesia:

"Pemimpin yang baik dan mengerti arah perubahan, 
akan memimpin dengan contoh. 
Ia berada di depan. Berkorban demi kebaikan. 
Ia mengajak yang lain berkorban, tanpa harus merasa susah."

When I presented the new account to them, Alhamdulillah tak adalah terkorban pun jiwa raga saya. Syukur, they accept it warmly and the most important was they themselves could read, understand and even can analyse the account data. Then, it was not only the account manager’s capability to understand their account, but the staff can explain better to the other managers who need the information. 

Saya berjaya melakukan penambahbaikan itu walaupun 2 bulan pecah kapla, kerana saya percaya ia memberi manfaat kepada semua and especially to the company. And I did it successfully with the assistance of all staff. I even tried to call the previous manager as to get clear picture but she refused to pick up after the first call I made. Malas kot nak layan... 

Done with the account, I move to look into the administration matter. Dah namapun Account & Admin Manager, kenalah tengok semua. This is the most challenging part. Walaupun saya pucat lesi tak berdarah sewaktu membuat reklasifikasi akaun, tetapi nak selesaikan isu-isu pentadbiran dan sumber manusia ini lebih sukar. I came to know that the matter getting worst due to the previous manager’s ignorance in administration. Yalah, nak pergi meeting, nak buat akaun, nak buat report memang mengambil masa. Mungkin tak ada masa dia nak tengok dalam admin pula. 

Managing people is not as easy as managing numbers. Kalau nombor kita boleh letak di mana-mana asal ikut polisinya. Unlike human... setiap individu ada sikap dan pandangan masing-masing. It was not easy to reconcile all the difference. Saya selalu percaya kadang-kala peraturan tidak harus terlalu rigid. Yang salah tidak semestinya diberikan hukuman. Ada alternative lain untuk membetulkan keadaaan. As a good leader, we must listen first, then digest, then analyse then only we can find the best way to overcome the differences. 

Staff mahu management listens to them. At least... listen to what they wanted us to know. Terima atau tidak itu belakang kira. Kalau kita terima, Alhamdulillah mereka suka. Tetapi kalau kita tidak boleh approve, then we have to let them know why. Tetapi biasanya banyak boss yang akan buat keputusan and at the end kata, “Sekarang ni, you ke I boss kat sini? You dengar cakap I atau I nak kena dengar cakap you? Kalau you tak suka kerja kat sini, then you boleh berhenti!” 

So untuk tahu what is going on down there, ketua kena turun. Kalau jarak macam langit dan bumi, how to detect what went wrong? Kalau tak tahu apa benda yang salah sampai staff tak puas hati, sampai bilapun masalah akan berlarutan. So, I went down, talk to staff all, listen to what they were not satisfied with and uruskan semampu daya. Selalunya staff tidak puas hati dengan bagaimana pengurusan melayan mereka. And I found out that it proven right. If we want people to do correct things, we must tell them how to do and important is we must set the example. Kalau pengurusan tak betul, so dont blame the staff. That's why I always told my admin staff to 'betulkan diri kita dulu, baru orang akan respect kita'. Alhamdulillah, it went just nice.

Berurusan dengan orang-orang besar selaku authority untuk company tersebut juga memberi saya peluang untuk mengenali bagaimana mereka menjadi orang yang besar dan hebat. And I learned that, bukan semua orang besar itu hebat sebenarnya. Dan bukan semua yang hebat itu besar. Kadang-kala pangkat, nama, kuasa dan pengaruh yang kita ada akan mengelabui ketidak-hebatan seseorang itu. Apa yang saya cakap ye...? 

4 months there, I learned many things. Saya lihat satu dunia yang belum pernah saya teroka sebelumnya. Dan saya gembira kerana saya dapat memberi sumbangan yang diterima begitu baik oleh semua orang di dalamnya. Terpulang kepada bagaimana individu menilainya sahaja. Malah saya juga gembira kerana penambahbaikan yang saya buat memberi manfaat dan memberi sedikit better view kepada staff saya. 

My staff said that I am not ‘garang’ enough to be a boss. Do we have to be fierce to be a boss? I don’t think so... 

I stressed it to my staff that a good leader is the one who can make his/her staff work in a team, everybody sharing everything and one can replaced the other semasa ketiadaanya. Dan seorang leader yang baik harus menurunkan ilmu so that the staff juga boleh melakukan kerja dengan baik dan membantu dalam information’s dissemination walaupun semasa ketua tiada. 

Saya pernah berguru dengan bos saya dan juga pernah berkongsi imu kepada pelajar-pelajar saya, maka bila saya diamanahkan duduk di atas kerusi seorang ketua jabatan, saya mahu berkongsi apa yang saya ada. Saya ada A dan mereka ada B, kita combine jadi AB and it will be stronger. Macam Power Rangers! 

Kalau saya ada sedikit pengetahuan, saya juga mahu staff saya ada pengetahuan itu. Sebagai seorang ketua, saya boleh buat, baca dan analisa. Therefore saya mahu staff saya juga dilihat mempunyai kebolehan itu baru jabatan saya jadi trustworth and reliable. Delegating some task, power and authority sometimes is the best reward to motivate our staff. At least with such delegation, our staff akan perolehi self-esteem yang tinggi dan akan mencintai tugas mereka. Lagipun kalau staff kita bagus, siapa yang dapat nama? Ketuanya jugak kan... hmm... tak adalah kita jadi boss ketam yang ajar anaknya jalan. 

And when they keep calling me todate, bercerita dan mengadu tentang manager baru mereka yang begitu dan begini, masih meminta pendapat dan pandangan saya, lalu saya tahu saya masih ada dalam hati mereka. Saya tahu, antara ketiga-tiga AAM saya masih satu-satunya ketua mereka yang memahami dan boleh buat kerja bersama mereka. Sebagaimana bos-bos saya yang baik, memahami dan memberi ilmu terus kekal dalam hati saya sehingga saat ini, kerana sesuatu yang baik itu sukar untuk dibuang dari ingatan kan. 

Dan apabila kita diberi amanah, pastikan diri kita telah berusaha keras dan semampu daya menunaikan tugas kita. Kalau tidak, usahlah diminta, dan janganlah diterima. So that in the end, orang tidak melihat kita seorang ketua yang tidak layak duduk di atas kerusinya. Terima kasih Allah kerana telah mempermudahkan segalanya.


Bacalah untuk pengetahuan kita:

Jawatan : Kelayakan atau Nafsu


Rahsia Cepat Naik Pangkat?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS