Friday, April 29, 2011

WHEN MY AGEPLUS1...

I am 35 years and 2 days old today... 
Every year, my age will be plus one, a certain thing as long as I have this breath
Ah, so many years have been passed by 
Just what were there to remember?
Just what were there that I did good?
Just how I became myself...?

When I was young, I had so many dreams -
when I watched cartoon Popeye, I wanted to be strong like him
when I watched my favourite cartoon of Smurf, I wanted to have a 
MUSHROOM HOUSE on the hill



when I watched Erra Fazira & Kareena, I wanted to be pretty like them


when I watched Horatio,
I wanted to stay calm like him
when I admitted into DEMC every year and be treated
by Dr Noraziah and her husband, I wanted to a doctor like them
when I worked under my first boss, I wanted to be genius and workaholic like her
when I heard Salma (Mentor) sings, I wanted to sing like her
when I read about Siti Jasmina
I wanted to do everything she has achieved in her life

When I read A.Samad Said, I always wanted to be like him. 
I have dreams to be a writer, but I realize that  it is not easy to be one...
He said, 
"Jika ingin menjadi seorang penulis, 
pertama sekali kena membaca, kedua kena membaca, ketiga membaca, 
keempat membaca dan kelima barulah menulis."

Uh uh.. susahnya... saya memang suka membaca tetapi semakin
my age plus one ni, 
semakin kurang masa untuk membaca.
Terlalu banyak urusan hidup yang harus didahulukan, 
dan kelapangan yang ada begitu melelahkan. 
Hmmm... macam mana nak jadi penulis ni...


And today?
I am still myself, grasping so hard to pick the stars
I had one, two, three, four, five, six, seven, eight stars in my hand,
thank you Allah...
and there are still nine, ten, twelve to trillion stars in the sky


Mark Twain said :
"Twenty years from now you will be more dissapointed 
by the things that you didn't do
than by the ones you did do. 
So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. 
Catch the trade winds in your sails.
Explore. Dream. Discover."

 ********


Bila umur kita bertambah, kita akan jadi semakin dewasa. Dan sejajar dengan pertambahan usia, insan perlu ada peningkatan dalam hidup dan amalnya. Semakin kita dewasa, manusia seharusnya menjadi lebih celik akalnya kan...

Bila setiap tahun umur bertambah, terasa semakin hampir dengan 'azaban qariba'. Dan amalpun belum cukup jadi bekal.  Hah, panas dunia pun saya tak tahan, macam manalah di neraka nanti...

Begitu cepatnya masa berlalu bila kita punya sesuatu yang hendak kita tuju dalam hidup. Rasanya kalau hidup tidak ada tujuan, putaran masa tidak akan begitu meninggalkan kesan dalam kehidupan.

Justeru masa yang kita ada ini seharus kita jadikan modal terbaik untuk mencari bekal kan... sejujurnya semakin bertambah umur saya jadi semakin takut. Takut umur yang masih ada nanti tidak cukup untuk memberi ruang untuk saya mencapai apa yang saya inginkan dalam hidup.

Apa yang saya inginkan dalam hidup? Apa yang kita semua inginkan dalam hidup?

Saya hanya ingin mencapai impian dan cita-cita hidup. Menjadi seseorang yang boleh dikenang walau sudah reput di dalam tanah suatu hari nanti. Saya hanya ingin berdakwah walau sekadar huruf alif, saya ingin memberi walau sekadar 1. 

Untuk orang-orang tertentu yang mengenali saya, rasanya most people will say that I am warm but there are people will say that I am so bored.

Berada di kalangan golongan tertentu, saya mungkin dapat membuka mulut sepatah dua, kadang-kadang berkarung dan berguni. Tetapi ada masanya bila berada di dalam golongan tertentu, saya akan jadi begitu reserve. Kenapa entah.. mungkin rasa diri ini kerdil...

Tetapi pun memang sudah ada dalam hadis :

"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari Akhirat, 
hendaklah dia mengucapkan sesuatu yang baik-baik,
atau sebaliknya dia diam sahaja"
 (HR Bukhari, Muslim dan Abu Hurairah).

Sekurang-kurangnya, walaupun saya ini tidaklah mampu menjadi Muslimah yang sempurna, but in certain conditions I always try to be one... and so us all should....

So, kalau dah mulut ni diam, saya cuma ada tangan yang hendak saya gunakan di atas lembar bila diberi izin dan kesempatan...


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS