Wednesday, April 13, 2011

KOLEKSI NOVEL TEMPATAN (I)



Ini adalah antara koleksi karya dan terbitan Ahadiat Akashah yang saya ada.
Buku Lagenda Budak Setan pergi mana entah... hari tu lepas tengok serial Lagenda Budak Setan ingat nak ulang baca, lepas tu tak tahu mana letak.
That is my husband's favourite book,
maklumlah kawan sekolah VI dia punye...
kalau dia tahu saya misplaced mesti dia marah ni!

Apapun, saya kagum dengan karya-karya Ahadiat Akashah,
for me he is honest in his writing

walaupun kadang-kala ada juga time yang boleh buat saya blush!
Maklumlah bila orang lelaki yang menulis kan... kalau baca blog dia lagilah...
but still it is adorable!

Saya kepingin bertemu beliau sejak lama dulu. Setiap kali husband ada acara tahunan dia Victoria Institution (of course perlawanan bola "MOKHTAR DAHARI CUP"), saudara Ahadiat Akashah kadang kala hadir tetapi saya
tidak pernah berkesempatan bertemu beliau.

Saya kagumi penulis yang telah diiktiraf oleh
Malaysian Book of Records
sebagai penulis novel fiksyen paling banyak, if I am mistaken 86 buah buku?
Saya percaya ramai yang mengenali dan mengetahui liku-liku perjalanan hidup dan dunia penulisan saudara Ahadiat Akashah.
Pada saya beliau juga manusia, so memang sudah ada cerita hidupnya yang telah tertulis
di Azali sama seperti kita semua.

Sometime bila seseorang itu ada banyak
pahit getir, suka duka, masam manis dan tragedi dalam hidup,
ia akan menjadikan seseorang itu
lebih dewasa, lebih matang, lebih bijaksana dan lebih warna dalam lembar usianya.

Then it will make someone
a good teacher and story teller to others kan?





And this is among koleksi novel-novel terbitan Alaf 21.
Saya mula membaca fiksyen Melayu melalui buku-buku terbitan Alaf 21.
The first was karya Damya Hanna,
saya hendak cari buku itu untuk disimpan sebagai koleksi la....

Alaf 21 punya peribadinya tersendiri. Sebagai pembaca saya kenal dengan format dan gaya penulisan terbitan Alaf 21. Tidak dinafikan Alaf 21 adalah pemangkin ilmu yang wajar disegani. Gaya bahasa yang sangat matang dan educated, menyembunyikan daring dalam perenggan yang cantik, Alaf 21 menjaga mutu bahasa dan kualiti bahan bacaan.

But sometimes, dalam memberikan yang terbaik kita harus review and allow for some innovation. Saya teringat komen Dato' Ramli MS sewaktu persembahan konsert minggu kedua Salma (protegee Erra Fazira) yang meminta mereka look into stagnant matter.

Hmm.. saya nak jadi kamus bergerak sekejap ye:

Stagnant (pronounced as 'stagnunt')-
showing little or sign of activity or advancement; not developing or progressing, inactive


Hmm... I got the meaning. Bertambah baik dari satu fasa yang kurang adalah peningkatan yang baik. Dan memang lumrah yang kurang baik itu akan sentiasa mendaki ke arah yang lebih baik.

The issue is kalau sesuatu itu sudah baik dan memang sudah terlalu baik,
how it is going to be better than that.
In words
kita kata, good, better, best..
Is there any other word after the best?


That is very vital. Bila sesuatu atau seseorang itu sudah berada di tahap yang terlampau baik tetapi ia kekal di tahap itu tanpa ada sebarang peningkatan atau perubahan yang boleh mengujakan, then what will it be? I believe, itulah maksud Dato' Ramli MS.

Kalau kita belajar sejarah pun dulu kan, dunia ini pun bermula dari satu titik. Kemudian kehidupan pun bermula, hingga wujudnya tamadun demi tamadun. Apabila tamadun-tamdaun itu sudah mencapai kemajuan lalu ia akan runtuh. Dan tamadun lain akan naik pula.

Hmm... can we think about the connection of this statement? I do.
Tetapi, kehendak manusia ini sangat subjektif dan terlampau banyak,
mustahil untuk dipenuhi semuanya kan...?

Jujurnya, saya suka pada penulisan saudara Ramli Awang Mursyid.
He was one of the fascilitator
bila saya mengikuti kursus penulisan novel lama dulu.
He was a man with charisma, I believe.
Membaca bukunya mengikitiraf pemikiran kita sebagai orang dewasa.

Kemudian saudara Norzailina Nordin...
(pun another fascilitator masa kursus penulisan yang saya hadiri dulu).
I learned many things from her and honestly I adored her, but I cant be like her and I don't wish to be like her... heh.. heh...

She said she spend 8 hours everyday for her writing.
Hish, tak bolehlah kalau saya, nanti tak masuk office lah pulak!

She said menulis harus ada disiplin.
Betul! But it is so hard to discipline myself... hmm...

She said menulis kena ada strategi dan rangka kerja.
Betullah tu, dulu masa belajar BM di seklah pun cikgu cakap nak buat karangan
kena tahu isi dan di mana duduknya - pendahuluan, di tengah, penutup?

Ini yang saya lemah... agaknya sebab itulah Seandainya... lahir begitu lewat usianya...
dan yang lain-lain tu masih belum siap sepenuhnya.
Hari-hari ada saja yang saya hendak tambah, hendak buang, hendak tukar.
And my husband said,
"Kalau semua benda awak nak letak dalam satu buku, tak ada pa lagilah yang nak cerita next. Dan kalau asyik tukar, tambah buang, kiamat pun tak siap cerita tu!"

Hmm... sakit hati juga dengar my husband cakap begitu. Tapi pun memang betullah...

But, looking back into my life, I am a person very hard with strategi.
Selalunya apa yang saya buat ikut apa yang ingin saya buat
Alhamdulillah everything went and goes very smoothly to date.
Nasib je kot kan...





Then I learned to read buku-buku terbitan Jemari Seni
because my best friend suggested it.
Saya bermula dengan Kerana Dhiya karya Shud yang saya sangat kagumi,
then Labyrinth yang buat saya gila,
kerana it makes me feel deep in it and I keen to have the writer's talent.

After that my friend
pinjamkan 5 Tahun 5 Bulan,
best
walaupun jalan ceritanya agak mendatar kerana it went by time to time dalam satu lakaran yang simple tetapi still menarik. Nanti saya hendak cari juga buat koleksi.

Kemudian saya membaca Lily Buat Najah karya Nazurah Aisyah.
I hate this book because it makes me cry and cry and cry. But I love it most!
Thumb up for the writer.

Belum lagi berpeluang untuk mebaca karya beliau yang lain.
Dame Zoete Sarah pun another book I love.


My husband kata, kalau semua buku pun
saya suka, saya sayang,
habis buku mana yang tak best?


Hmm... sukar untuk dijawab kerana saya bukan superwoman yang boleh baca semua buku dalam dunia ni. And I am not a perfectionist yang boleh melabel baik buruknya suatu karya itu. Sehingga ke hari ini, buku-buku yang telah saya baca, memang bagus semuanya.
Kalau tak bagus macam mana boleh terbit kan?
It is just the matter of individual's perception and acceptance.
Kalau saya percaya apa yang saya baca boleh membantu saya, boleh memberi ilmu, panduan, pengajaran dan pengalaman walau pun dalam satu huruf, then the book is good to me.
How it is presented and told is a very subjective matter, depend on the creativity.


Hosnestly bagi saya, sebagai pembaca saya senang sangat dengan terbitan Jemari Seni.
Dari range santai to heavy, gaya bahasa JS pelbagai tetapi begitu educated, lembut dan sopan. Fleksibiliti yang diberikan kepada gaya penceritaan yang kreatif tetapi menitikberatkan pematuhan kepada hukum Tuhan dan hukum alam juga hukum sastera itu sendiri membuatkan karya-karya terbitannya sesuai dengan nama Jemari Seni itu sendiri.

Saya pernah punya sedetik mimpi untuk karya saya bernaung di bawah JS
tetapi masih terlalu banyak lagi yang harus saya pelajari dan perbaiki untuk melayakkan diri...
The journey is million miles away...

Walau apapun saya percaya Jemari Seni adalah wadah terbaik yang menyediakan bahan bacaan berkualiti, penyebaran dakwah yang strategik, perkongsian ilmu yang melaut dan memaut hati setiap pembaca yang waras.






I try to educate myself dengan buku-buku terbitan NB Kara atau milik Norhayati Berahim, another respected name dalam dunia penulisan.

Jujurnya saya baru 'berkenalan' dengan karya terbitan NB. Saya beli buku-bukunya dan simpan di rak, dengan harapan akan ada kesempatan dan keluangan waktu untuk saya menjiwai ceritanya. Insya-Allah saya akan cuba jejaki kelapangan itu...

Tetapi membaca beberapa halaman awal buku-buku di atas yang ada dalam koleksi saya,
the first impression of mine : Begitu dewasa...

2 comments:

  1. pernah baca novel lagenda budak setan masa zaman sekolah dulu..tp sebab buku tu tebal sgt, pastu tak ingat jln citenya.

    ReplyDelete
  2. betul tu... JS memang wadah terbaik dalam sebarkan dakwah tapi pada masa yang sama kita enjoy bila baca novel2 JS... ada yg boleh buat kita gelak dan menangis macam kita pula watak dalam novel tu..=)

    ~selamat hari raya...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS